+48 22 59 00 730

dr Sabina Zalewska

doktor nauk społecznych, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. 

Współpracuje z wieloma organizacjami pozarządowymi, m.in.. Fundacją Mamy i Taty czy Fundacji Dorastaj z Nami.

Popularyzatorka wiedzy o zdrowiu psychicznym i wadze znajomości zagadnień z psychologii w życiu społecznym i rodzinnym.

Terapeuta z wieloletnim stażem. Specjalizuje się w terapii krótkoterminowej skoncentrowanej na rozwiązaniu, terapii małżeńskiej, samotności, przeżywaniu żałoby, zaburzeniach zdrowia psychicznego u małoletnich oraz zaburzeniach tożsamości płciowej u dzieci i młodzieży. 

Wybrane publikacje

ARTYKUŁY:

  • Psychopedagogiczne uwarunkowania rozwoju mowy u dziecka, Studia Gdańskie 2002-2003, nr XV-XVI, s. 163-179.
  • Aksjologiczny wymiar małżeństwa i rodziny po usamodzielnieniu się dzieci, (w:) Aksjologia edukacji dorosłych, J. Kostkiewicz (red.), Lublin 2004, s. 401-416.
  • Syndrom pustego gniazda. Małżeństwo i rodzicielstwo po usamodzielnieniu się dzieci, (w:) Zdrowie człowieka i jego edukacja gerontologiczna, M. Kuchcińska, Bydgoszcz 2004, s. 103 – 115.
  • Samotność i osamotnienie w małżeństwach, których dzieci usamodzielniły się i odeszły z domu rodzinnego, (w:) Edukacyjne tendencje XXI wieku w dialogu i perspektywie, A. Karpińska (red.), Białystok 2005, s. 308 – 329.
  • Uwarunkowania osobowości nauczyciela. Wymiar pedeutologiczny, (w:) Myśl pedeutologiczna i edukacja ustawiczna nauczycieli, A. Jaworska, S. Zalewska (red.), Warszawa 2006, s. 113-118.
  • Nauczanie metaforyczne jako sposób odnalezienia się w sytuacji szkolnej, (w:) Uczeń i nauczyciel w wyścigu do wiedzy – wybrane aspekty nauczania i uczenia się, Franczak, S. Chrobak (red.), Warszawa 2006, s. 95-119.
  • Samowychowanie w ujęciu o. Józefa Kentenicha, (w:) Wychowanie chrześcijańskie, A. Rynio (red.), Lublin 2007, s. 1061-1073.
  • Syndrom „pustego gniazda”. Budowanie nowej tożsamości przez małżonków, (w:) Tożsamość – reminiscencje, E. Gaweł-Luty, J. Kojkoła (red.), Gdańsk 2008, s. 421-437.
  • Dialog i komunikacja w małżeństwie i rodzinie, (w:) Pedagogika dialogu. Dialog warunkiem rozwoju osobowego i społecznego, E. Dąbrowa, D. Jankowska (red.), Warszawa 2008, s. 209-216.
  • Syndrom Pustego Gniazda. Dezintegracja małżeństwa i rodziny czy etap nowych wyzwań?, (w:) Rodzina i praca z perspektywy wyzwań i zagrożeń, L. Golińska, B. Dudka (red.), Łódź 2008, s. 297-307.
  • Kultura jakości jako czynnik sprzyjający integracji nauczycieli akademickich i studentów na przykładzie małej i dużej uczelni, (w:), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, A. J. Sowiński (red.), Szczecin 2009, s. 149-158.
  • Dialog w mediacji małżeńskiej i rodzinnej, (w:) Pedagogika dialogu. Dialog w teorii i praktyce edukacyjnej, E. Dąbrowa, D. Jankowska (red.), Warszawa 2009, s. 203-211.
  • Mediacja jako jeden z nowych sposobów pomocy małżeństwu i rodzinie, (w:) Zarządzanie i Edukacja 2009, nr 62, s. 35-48.
  • Master – Disciple Relationships in Social Space, (w:) Ethics In Public Life, R. Moń, E. Podrez (edited), Warszawa 2009, s. 159-173.
  • Relacje mistrz-uczeń we współczesnych realiach uczelni wyższej. Rzeczywistość i oczekiwania, (w:) Edukacja akademicka wobec prawdy, A. Murawska, I. Kość (red.), Szczecin 2010, s. 181-190.
  • Osobowościowe kompetencje nauczyciela, (w:) Dialog o edukacji wobec zmian w globalizującym się społeczeństwie, A. Karpińska (red.), Białystok 2010, s. 284-294.
  • Ekonomiczny Uniwersytet Dziecięcy Jako przykład nauczania permanentnego dzieci i ich rodziców, (w:) Edukacja nieustająca wyzwaniem społeczeństwa informacyjnego, M. Gawrońska-Garstka, A. Zduniak, Edukacja XXI wieku 2010, nr 21, s. 20-26.
  • Samotność i osamotnienie – sposobność do dialogu z sobą czy autodestrukcji?, (w:) Pedagogika dialogu. Doświadczenie dialogu w rzeczywistości XXI wieku, E. Dąbrowa, D. Jankowska (red.), Warszawa 2010, s. 98-110.
  • Asystencja jako szczególny dialog wychowawcy i wychowanka w pedagogice ks. Jana Bosko, (w:) Pedagogika dialogu. Nauczyciele dialogu, D. Jankowska (red.), Warszawa 2011, s. 96-102.
  • Pomiędzy prawami dziecka a pajdokracją. Refleksja nad kartą praw dziecka (w:) Prawa człowieka a świat wartości, R. Moń, A. Kobyliński (red.), Warszawa 2011, s. 231-250.
  • Nauczyciel akademicki dziś. Nadzieje i oczekiwania, Warszawskie Studia Pastoralne 2012, nr 16, s. 298-313.
  • Environmental education with particular reference to management of municipa, Studia Ecologiae et Bioethicae 2013, tom 11 , s. 19-32.
  • Rodzic w roli mediatora, (w:) Pedagogika dialogu. Wokół pedagogiki Janusza Korczaka, D. Jankowska (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014, s. 246-256.
  • Dojrzałość szkolna a przyspieszenie edukacji szkolnej. Badania empiryczne, (w:) Edukacja w dialogu i perspektywie. Wybrane problemy dydaktyki w wymiarze teoretyczno-praktycznym, A. Karpińska, A. Szwarc (red.), Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2014, s. 222-234.
  • Syndrom Pustego Gniazda, (w:) Jesień życia. Wybrane konteksty postrzegania i doświadczania starości oraz aktywizacji seniorów, M. Chrost, A. Grudziński (red.), Wydawnictwo WAM, Kraków 2015, s. 113-131.
  • Wypełnić pustkę po usamodzielnieniu się dzieci. Między jakością życia małżeńskiego a postawami małżeńskimi i rodzicielskimi, (w:) Jesień życia. Wybrane konteksty postrzegania i doświadczania starości oraz aktywizacji seniorów, M. Chrost, A. Grudziński (red.), Wydawnictwo WAM, Kraków 2015, s. 133-172.
  • Mity życia małżeńskiego a porozumiewanie w rodzinie – analiza małżeńskich narracji, (w:) Pedagogika dialogu. Dialog jako droga rozumienia i samorozumienia, D. Jankowska, M. Grzelak-Klus (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2016, s. 252-264.
  • Rozdział: (Bez)sens samotności w narracjach i doświadczeniach małżeńskich, (w:) Zasoby rodziny – wychowanie, poradnictwo, praca socjalna, E. Czerka-Fortuna, K. Kmita-Zaniewska, A. Zbierzchowska (red.), Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016, s. 436- 463.
  • Śmierć jako element ludzkiego życia w aspektach wychowawczych. Czy rozmawiać z dzieckiem o śmierci?, (w:) Problemy i zagrożenia współczesnej rodziny, B. Szluz (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2017, s. 189-205.
  • Wartości we współczesnej rodzinie. Pomiędzy deklaracją a czynem, Society Register 2017, Vol 1, No 1, s. 183-198.

Open Journal Systems ISSN: 2544-5502 http://pressto.amu.edu.pl/index.php/sr/issue/view/833

  • Więzi w związku. Doświadczenia i narracje małżeńskie, (w:) Etyka. Rodzina. Społeczeństwo, A. Garbarz, W. Matyskiewicz, M. Urbańska (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2017, t. 2, s. 120-137.
  • Rozdział 10: Samotność i osamotnienie w małżeństwie. Narracje biograficzne i doświadczenia małżonków, (w:) Rodzicielstwo w wybranych zagadnieniach pedagogicznych, Seria Pedagogika Rodziny w teorii i praktyce, t. 5, Wydawnictwo Episteme, Lublin 2017, s. 131-148.
  • Pedagogical and psychological aspects of loneliness and solitude in the marital experience and narratives. Presentation of research, Studia Bobolanum 2017, nr 4, Wydawnictwo RHETOS, s. 197-218.
  • Kondycja i efektywność nauczyciela. Badania narracyjne kadry nauczycielskiej we współczesnej szkole, Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna 2018, nr 2/2, Wydawnictwo Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej, s. 365-377.
  • Samotność w małżeństwie. Doświadczenia i narracje, (w:) Społeczne i osobiste przestrzenie samotności, M. Gajewski, Z. Dołega (red.), Warszawa – Milanówek 2018, s. 103-28.
  • Poczucie samotności w małżeństwie i rodzinie. Badania narracyjne współczesnych rodzin polskich, (w:) Wartości człowiek wychowanie. Aksjologia w europejskich systemach edukacyjnych, (red.) Martyna Czarnecka, Stanisław Dziekoński, Aleksandra Gralczyk, Jarosław Michalski Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2019, s. 368-388.
  • Objawy depresji dziecka i ich wpływ na funkcjonowanie całej rodziny. Badania narracyjne, (w:) Doświadczenia choroby w rodzinie, B. Szluz (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2019, s. 68-81.
  • Symptoms of depression in children part of the “snowflake” generation and their input for the functioning of the whole family. Narrative research of modern families, Forum Pedagogiczne 2021, t. 2, 309 – 324.
  • Zdrowie i równowaga psychiczna dzieci w kontekście harmonii życia rodzinnego i zawodowego – obserwacje z gabinetu, (w:) Harmonia życia zawodowego i rodzinnego a bezpieczeństwo i rozwój dzieci, Fundacja Mamy i Taty 2022, s. 21-35.

MONOGRAFIE

  • Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, Jacek Grzybowski, Agnieszka Jaworska, Anna Kazimierczak-Kucharska, Agnieszka Norwa, Andrzej Waleszczyński, Sabina Lucyna Zalewska, Wydawnictwo Liberi Libri, Warszawa 2016.
  • Samotność i osamotnienie w doświadczeniach i narracjach małżeńskich, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2015.
  • Relations and the marriage bond in the Empty Nest Syndrome, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2014.
  • Syndrom pustego gniazda. Małżeństwo i rodzicielstwo po usamodzielnieniu się dzieci, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012.
  • Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki, M. Bała, J. Jeziorska, S. Zalewska, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2009.
  • Relacje pomiędzy małżonkami po odejściu dzieci z domu, Wydawnictwo Sowa, Warszawa 2002.
  • Myśl pedeutologiczna i edukacja ustawiczna nauczycieli, A. Jaworska, S. Zalewska (red.), Wydawnictwo SWPR, Warszawa 2006.

CYTOWANIA PUBLIKACJI

 Google Scholar, https://scholar.google.pl/citations?user=Fc1rOhMAAAAJ&hl=pl

Wybrane publikacje popularno-naukowe:

  • Kłamstwo w małżeństwie i rodzinie, Kłamstwo a destrukcja osoby i wspólnoty, “Cywilizacja” (2018) nr 64, Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej, ISSN 1643-3637, Lublin 2018, s. 108-113.
  • pl, Depresja u dziecka? 12 niepokojących sygnałów. https://pl.aleteia.org/2018/05/29/depresja-u-dziecka-12-niepokojacych-sygnalow/
  • pl, 6 typów odchodzenia dorosłych dzieci od rodziców i budowania nowej więzi. https://pl.aleteia.org/2018/05/28/a-jak-ty-dogadujesz-sie-ze-swoimi-rodzicami-oto-6-typow-relacji/
  • pl, Poronienie: jak wyglądają kolejne etapy żałoby po stracie dziecka?

https://pl.aleteia.org/2018/05/05/poronienie-jak-wygladaja-kolejne-etapy-zaloby-po stracie-dziecka/

Dyżury

Kontakt

Formularz rejestracyjny

KLAUZULA INFORMACYJNA

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych (MANS) w Warszawie (03-775), ul. Kawęczyńska 36. Pani/Pana dane osobowe w postaci adresu e-mail będą wykorzystywane na potrzeby realizacji quizu pn. „Dopasuj studia do siebie” oraz celów reklamowych i marketingowych, na podstawie udzielonej przez Panią/Pana zgody, zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a) RODO.
 
Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do realizacji powyższego celu.
 
Dane mogą być przekazywane upoważnionym pracownikom odpowiednich jednostek organizacyjnych MANS.
 
Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do swoich danych, możliwość uzyskania ich kopii, poprawienia, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu oraz przenoszenia danych. Zgodę można wycofać w dowolnym momencie, składając pisemne oświadczenie do Administratora.
 
Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych narusza przepisy RODO.
 
Dane będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celu oraz przez czas przedawnienia ewentualnych roszczeń. Dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany ani profilowane​.