+48 22 59 00 730

Informacje ogólne dla studentów z niepełnosprawnościami

Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie dokłada wszelkich starań w zapewnieniu równych szans kształcenia między innymi studentom z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami zdrowotnymi, aby mogli uczestniczyć we wszystkich rodzajach i formach zajęć oraz korzystać z dostępnych materiałów dydaktycznych. Staramy się usuwać lub maksymalnie zmniejszać niedogodności związane z niepełnosprawnościami, dostosowując formy wsparcia do rodzaju i stopnia niepełnosprawności oraz indywidualnych potrzeb studentów naszej Uczelni.

Na terenie obiektu znajdują się miejsca parkingowe wyznaczone wyłącznie dla pojazdów studentów z niepełnosprawnościami. Wejścia do budynków posiadają pochylnie dla osób poruszających na wózkach.

Budynki dydaktyczne posiadają łazienki przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami. Zainstalowane windy umożliwiają przemieszczanie się między piętrami budynków jaki i korzystania z „Kącika Studenta”, miejsca w którym student w spokoju „złapie myśli”.

W większości sal wykładowych zainstalowane są ekrany projektorów wraz z nagłośnieniem oraz rzutniki, które poprawiają jakość wyświetlanego tekstu wykładu.

W celu zapewnienia wysokiej jakości odbioru wykładów i komfortu pracy dla studentów słabo słyszących, w aulach dydaktycznych zainstalowano pętle indukcyjne.  Również miejsca obsługi studentów wyposażono w stanowiskowe pętle indukcyjne m.in. w bibliotece, Biurze ds. Bytowych Studentów i Osób z Niepełnosprawnościami, dziekanacie, księgowości, rekrutacji.

Biblioteka wyposażona jest w stanowiska komputerowe dla osób z niepełnosprawnościami między innymi w:

  • skanery ręczne C-PEN 3.5,
  • skanery ręczne
  • lupy elektroniczne,
  • przenośne odtwarzacze w komplecie ze słuchawkami,
  • myszki Orbitrack,
  • specjalistyczne klawiatury dla osób niedowidzących,
  • syntezatory mowy,
  • Eye Tracker – sterowanie myszki za pomocą wzroku.

Istnieje możliwość wsparcia studenta z niepełnosprawnościami poprzez zapewnienie Asystenta. Na wniosek studenta, pracownik Biura ds. Bytowych Studentów i Osób z Niepełnosprawnościami udzieli pomocy w sprawach administracyjnych oraz związanych z procesem dydaktycznym. 

Zgodnie z Regulaminem studiów i przyjętymi procedurami Uczelnia wspomaga studentów z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami zdrowotnymi w:

  1. Zakresie udziału w zajęciach dydaktycznych studentom z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami zdrowotnymi Uczelnia:
    • zapewnienia dostosowanie formy zajęć dydaktycznych, w tym zajęć praktycznych do indywidualnych potrzeb studenta;
    • zapewnienia odbywanie zajęć w miarę możliwości lokalowych Uczelni, na parterze lub w części budynku przystosowanym do osób
      z niepełnosprawnościami;
    • umożliwia nagrywania zajęć dydaktycznych na urządzenia rejestrujące dźwięk, obraz;
    • umożliwia uczestnictwa w zajęciach asystenta osoby z niepełnosprawnościami;
    • zapewnia dostosowanie biblioteki do potrzeb studentów z niepełnosprawnościami poprzez wyposażenie jej w sprzęt komputerowy wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem oraz urządzeniami peryferyjnymi.
    • zapewnia tłumacza języka migowego on-line;
    • zapewnia otrzymanie materiałów dydaktycznych w formie pisemnej lub elektronicznej dostosowanych do indywidualnych potrzeb studenta;
    • umożliwia korzystanie ze specjalistycznego sprzętu umożliwiającego lub ułatwiającego kształcenie np. lupy, powiększalniki, specjalistyczne programy komputerowe;
    • umożliwia zajęcia w formie hybrydowej lub zdalnej.
  2. Zakresie udziału w zaliczeniach i egzaminach studentom z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami zdrowotnymi Uczelnia:
    • zapewnia dostępnej formy udziału w zaliczeniach i egzaminach dostosowanej do indywidualnych potrzeb studenta (np. zmiana formy z pisemnej na ustną lub
      z ustnej na pisemną);
    • umożliwia dobór miejsca prowadzenia zaliczenia i/lub egzaminu;
    • zapewnia dostępności materiałów zaliczeniowych, egzaminacyjnych dostosowanych do indywidualnych potrzeb studenta;
    • zapewnia dostosowanie odpowiedniego czasu podczas zaliczeń/egzaminów do indywidualnych potrzeb studenta;
    • zapewnia tłumacza języka migowego on-line;
    • umożliwia udział asystenta osób z niepełnosprawnościami podczas zaliczeń/egzaminów.

Egzaminator może odmówić udziału w egzaminie asystentowi zawodowo związanemu z przedmiotem, z którego jest przeprowadzany egzamin.

  1. Zakresie określenia zasad pisania prac dyplomowych i przeprowadzania egzaminów dyplomowych studentom z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami zdrowotnymi Uczelnia:
    • zapewnienia dostępnej formy udziału podczas przeprowadzania egzaminu dyplomowego dostosowanego do indywidualnych potrzeb studenta (np. zmiana formy z pisemnej na ustną lub z ustnej na pisemną);
    • umożliwia dobór miejsca prowadzenia egzaminu;
    • zapewnienia dostosowanie odpowiedniego czasu podczas egzaminu do indywidualnych potrzeb studenta;
    • zapewnienia tłumacza języka migowego on-line;
    • umożliwia udział asystenta osób z niepełnosprawnościami podczas egzaminu.

Egzaminator może odmówić udziału w egzaminie asystentowi zawodowo związanemu z przedmiotem, z którego jest przeprowadzany egzamin.

Dokładne informacje znajdują się w Procedurze udzielania wsparcia edukacyjnego dla osób
z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami zdrowotnymi odbywających kształcenie
w Menedżerskiej Akademii Nauk Stosowanych w Warszawie – plik do pobrania poniżej.

Studenci z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami zdrowotnymi mogą składać min.:

  • wniosek o udzielenie wsparcia studentom z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami zdrowotnymi odbywających kształcenie w Menedżerskiej Akademii Nauk Stosowanych w Warszawie (załącznik nr 1 do Procedury udzielania wsparcia edukacyjnego dla osób z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami zdrowotnymi odbywających kształcenie w Menedżerskiej Akademii Nauk Stosowanych w Warszawie.
  • wniosek o zapewnienie asystenta (załącznik nr 2 do Regulaminu Biura ds. Bytowych Studentów i Osób z Niepełnosprawnościami.)
  • wniosek o przyznanie stypendium dla osób z niepełnosprawnościami (załącznik nr 8 do Regulaminu ustalania wysokości i wypłacania świadczeń pomocy materialnej dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych Menedżerskiej Akademii Nauk Stosowanych w Warszawie.

Wsparcie może być udzielane:

  • jednorazowo;
  • na okres jednego miesiąca;
  • na okres jednego semestru;
  • na cały rok akademicki.

Student może otrzymać pomoc materialną w formie:

  1. stypendium socjalnego;
  2. stypendium dla osób z niepełnosprawnościami;
  3. stypendium Rektora;
  4. zapomogi;
  5. stypendium ministra za wybitne osiągnięcia.

Zgodnie z § 5 pkt. 2 Regulaminem ustalania wysokości i wypłacania świadczeń pomocy materialnej dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych Menedżerskiej Akademii Nauk Stosowanych w Warszawie, student może otrzymać stypendia, w danym roku akademickim przez okres do dziewięciu miesięcy, a gdy ostatni rok studiów trwa jeden semestr przez okres do pięciu miesięcy.

Wnioski składa się w Biurze ds. Bytowych Studentów i Osób z Niepełnosprawnościami
w pok. F 207 (II piętro) w poniedziałek – piątek w godz. 10:00 – 15:00.

KONTAKT:

Pełnomocnik Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami:
przyjmuje w pokoju F-207 od poniedziałku do piątku, od 10:00 do 15:00.

Rafał Keller tel. 22 59 00 727 mail: rafal.keller@mans.org.pl lub stypendia@mans.org.pl

Kolejne spotkanie już 21 czerwca o godzinie 11:30, potrwa 90 minut i będzie poświęcone pracy w marketingu w E. Wedel. Poprzednie dotyczyły kariery w księgowości, contact center oraz na recepcji i zostały bardzo dobrze przyjęte. Udział w spotkaniu jest całkowicie bezpłatny.

Proszę o zaproszenie na spotkanie osób z niepełnosprawnościami, które poszukują pracy i rozwoju zawodowego, ponieważ to dla nich wyjątkowa szansa na zdobycia cennej wiedzy bezpośrednio od pracodawców.

 

Dla Państwa wygody, poniżej zamieszczam zestaw gotowych informacji do dowolnego wykorzystania w promocji spotkania wśród osób z niepełnosprawnościami:

21 czerwca, g. 11.30 (90 min)
Bezpłatny udział
Zapisy: https://bit.ly/kariera-na-TAK_21_06

Więcej informacji tutaj: https://www.facebook.com/share/rXgRCtSWMggZ6exE/

Aktywny samorząd” w 2024 roku

Zarząd Funduszu przyjął dokument pod nazwą Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu „Aktywny samorząd” w 2024 roku.

W 2024 roku przewidujemy kontynuację ubiegłorocznych warunków dofinansowania w ramach programu, z korzystnym zmniejszeniem do 10% wysokości udziału własnego w zadaniach:
A1, A4 i D (z 15%), A2, A3 i C5 (z 25%), jak też w Module II (osoby zatrudnione – z 15%).

Zapraszamy do zapoznania się z dokumentem pod nazwą Kierunki działań oraz warunki brzegowe w 2024 roku (doc 284 KB) oraz z aktualnym tekstem jednolitym programu, po zmianach wprowadzonych przez Radę  Nadzorczą PFRON (Załącznik do uchwały nr 19 Rady Nadzorczej PFRON z 2023 roku (pdf 270 KB)).

Fundusz ponownie zagwarantował wyższy budżet na realizację programu.

Wynosi on 256,5 milionów złotych, czyli o 15 milionów więcej niż w roku 2023.

Ułatwiamy ubieganie się o wsparcie

Także w tym roku wnioski o dofinansowanie będziemy rejestrować przez Internet, w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW). Dzięki temu wniosek złożysz bez straty czasu, wychodzenia z domu, bez kolejek i bez barier.

Wniosek o dofinansowanie w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) możesz złożyć już od 1 marca.

Jeśli jesteś zainteresowany/zainteresowana uzyskaniem wsparcia, to w ramach SOW możesz skorzystać z różnych form pomocy przy złożeniu wniosku. Są to:

  • kreator ułatwiający wnioskowanie o środki,
  • infolinia,
  • mobilny asystent,
  • pracownik PFRON w punkcie informacyjnym SOW. Takie punkty są zlokalizowane w oddziałach PFRON.

Zachęcamy do założenia Profilu Zaufanego na platformie ePUAP. Tym bardziej, że pozwala to na korzystanie także z innych usług, które są dostępne w przestrzeni publicznej dla posiadaczy Profilu. Więcej informacji o tym, jak zakłada się Profil Zaufany, włącznie z filmem instruktażowym znajduje się na portalu SOW

a także:

System Obsługi Wsparcia ułatwia wnioskowanie i upraszcza procedury, które są związane z realizacją programu. Przyspiesza to obsługę wniosków i uzyskanie pomocy.

SOW jest wyposażony w potrzebne formularze i wzory. Wszystkie dokumenty, które są niezbędne do złożenia wniosku lub zawarcia umowy dofinansowania lub rozliczenia dofinansowania, możesz skanować czy powielać w formie elektronicznej i będą one ważne przy ocenie.

Dołożyliśmy starań, by zmniejszyć ilość danych, które są potrzebne do zarejestrowania wniosku. Informacje, które podasz teraz, będziesz mógł/mogła wykorzystać w przyszłości, bez wpisywania ich po raz drugi – w trakcie wnioskowania o kolejne wsparcie ze środków PFRON.

W dalszej części komunikatu, przekazujemy informacje adresowane do wnioskodawców modułu I i modułu II oraz realizatorów programu, a także prezentujemy harmonogram realizacji programu.

Informacje dla wnioskodawców w module I

W 2024 roku realizować będziemy następujące formy wsparcia:

  1. Obszar A – likwidacja bariery transportowej:
    • Zadanie 1 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do samochodu (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu);
    • Zadanie 2 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy (adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu);
    • Zadanie 3 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy (adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu, w stopniu wymagającym korzystania z usług tłumacza języka migowego);
    • Zadanie 4 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do samochodu (adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu).
  2. Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym:
    • Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku lub obu rąk);
    • Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania;
    • Zadanie 3 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku);
    • Zadanie 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z orzeczeniem
      o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu
      i trudnościami w komunikowaniu się za pomocą mowy;
    • Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności.
  3. Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się:
    • Zadanie 1 – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją uniemożliwiającą samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym);
    • Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności);
    • Zadanie 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości (adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności);
    • Zadanie 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne – co najmniej na III poziomie jakości (adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności);
    • Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu powodującą problemy w samodzielnym przemieszczaniu się i posiadających zgodę lekarza specjalisty na użytkowanie przedmiotu dofinansowania).
  4. Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej (dziecka przebywającego w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką, pomoc adresowana do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, które są przedstawicielem ustawowym lub opiekunem prawnym dziecka).

Termin przyjmowania wniosków o dofinansowanie

Wniosek o dofinansowanie możesz złożyć elektronicznie w SOW (https://sow.pfron.org.pl/) już od 1 marca.

Wnioski przyjmujemy do 31 sierpnia 2024 roku.

Uwaga!

Jeżeli wnioskujesz o wsparcie w ramach Obszaru C Zadanie 1 (zakup wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym) i nie jesteś zatrudniony/zatrudniona ani nie uczysz się, to musisz wraz z wnioskiem dostarczyć zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne na wózek, potwierdzone przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Wysokość dofinansowania

Z aktualnymi warunkami dofinansowania (wysokość dofinansowania, wymagany udział własny w zakupie) możesz zapoznać się w ustępie 9 oraz w ustępach: 21-24 dokumentu pod nazwą „Kierunki działań oraz warunki brzegowe (…)” w 2024 roku.

Zapoznaj się z treścią programu, w tym z warunkami uczestnictwa w programie – zawarte
są one w rozdziale VI ustęp 1, ustęp 4 oraz ustęp 5 programu: Załącznik do uchwały nr 19 Rady Nadzorczej PFRON z 2023 roku (pdf 270 KB)

Wnioski oceniamy merytorycznie w systemie punktowym (maksymalna liczba punktów – 100), w bieżącym roku preferujemy wnioski dotyczące osób niepełnosprawnych, które:

  • uzyskały do wniosku pozytywną opinię eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z ich aktywności (eksperta PFRON w ramach Obszaru C Zadania: 1, 3-4, a także eksperta w ramach programu pod nazwą „Centra informacyjno-doradcze dla osób z niepełnosprawnością” lub eksperta zaangażowanego przez realizatora) – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10,
  • posiadają znaczny stopień niepełnosprawności, a w przypadku osób do 16 roku życia – w orzeczeniu o niepełnosprawności posiadają więcej niż jedną przyczynę wydania orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenie to jest wydane z powodu całościowych zaburzeń rozwojowych (12-C) – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10,
  • są zatrudnione (w rozumieniu programu) – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10,
  • posiadają podpis elektroniczny/Profil Zaufany na platformie ePUAP i złożyły wniosek o dofinansowanie w formie elektronicznej w SOW – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10 (preferencja dotyczy tylko tych wnioskodawców, którzy z niej skorzystają po raz pierwszy – preferencja jest jednorazowa),
  • złożyły wniosek w pierwszym półroczu 2024 roku – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 5,
  • w 2023 lub w 2024 roku zostały poszkodowane w wyniku działania żywiołu lub innych zdarzeń losowych – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 5.

Pozostałe kryteria oceny merytorycznej wniosków (w odniesieniu do pozostałych 50 punktów oceny merytorycznej), określa realizator programu.

Serdecznie zapraszamy do złożenia wniosku o dofinansowanie. Wystarczy uzyskać 10 punktów, aby wniosek był od razu realizowany.

Informacje dla studentów, wnioskodawców w module II

Uwaga! Od bieżącego roku czekamy także na wnioski osób z lekkim stopniem niepełnosprawności.

Kontynuujemy realizację modułu II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym, który jest adresowany do osób ze  stopniem niepełnosprawności, pobierających naukę w:

  • w szkole policealnej,
  • w kolegium,
  • w szkole wyższej (studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, studia podyplomowe lub doktorskie albo doktoranckie prowadzone przez szkoły wyższe w systemie stacjonarnym / dziennym lub niestacjonarnym / wieczorowym / zaocznym lub eksternistycznym, w tym również za pośrednictwem Internetu),

a także do osób, które przewód doktorski otworzyły poza studiami doktoranckimi.

Zapoznaj się z treścią programu, w tym z warunkami uczestnictwa w programie – zawarte są one w rozdziale VI ustęp 2 oraz ustęp 4 programu: Załącznik do uchwały nr 19 Rady Nadzorczej PFRON z 2023 roku (pdf 270 KB)

Termin przyjmowania wniosków o dofinansowanie

Wniosek o dofinansowanie możesz złożyć elektronicznie w SOW (https://sow.pfron.org.pl/) już od 1 marca.

Wnioski przyjmujemy do:

  • 31 marca 2024 roku – jeśli dotyczą roku akademickiego 2023/2024,
  • 10 października 2024 roku – jeśli dotyczą roku akademickiego 2024/2025.

Wysokość dofinansowania

Warunki dofinansowania opisane są w ustępach: 10-24 dokumentu pod nazwą „Kierunki działań (…)” w 2024 roku.

Kwota dofinansowania kosztów nauki (na semestr/półrocze) wynosi w przypadku:

  1. dodatku na pokrycie kosztów kształcenia:
  • do 1.100 zł – dla wnioskodawców pobierających naukę w szkole policealnej lub kolegium,
  • do 1.650 zł dla pozostałych Wnioskodawców,
  1. dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego – do 4.400 zł,
  2. opłaty za naukę (czesne) – wysokość kosztów czesnego w ramach jednej, aktualnie realizowanej formy kształcenia na poziomie wyższym (na jednym kierunku) – niezależnie od daty poniesienia kosztów; dofinansowanie powyżej kwoty 4.400 zł jest możliwe, jeśli wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu Wnioskodawcy nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.

Warunki zwiększenia dofinansowania w formie dodatku na pokrycie innych (niż czesne) kosztów kształcenia

Dodatek (1.100 lub 1.650 zł) może być zwiększony, nie więcej niż o:

  • 770 zł – w przypadkach, które określi realizator programu;
  • 550 zł – w przypadku, gdy ponosisz koszty z tytułu pobierania nauki poza miejscem zamieszkania;
  • 330 zł – w przypadku, gdy posiadasz aktualną (ważną) Kartę Dużej Rodziny;
  • 330 zł – w przypadku, gdy pobierasz naukę jednocześnie na dwóch kierunkach studiów/nauki (przyznanie tej kwoty oznacza dofinansowanie kosztów nauki/udzielenie pomocy także na drugim kierunku);
  • 220 zł – w przypadku, gdy studiujesz w przyspieszonym trybie;
  • 330 zł – w przypadku, gdy jesteś osobą poszkodowaną w 2022 lub w 2023 roku w wyniku działania żywiołu lub innych zdarzeń losowych;
  • 330 zł – w przypadku, gdy korzystasz z usług tłumacza języka migowego,
  • 880 zł – w przypadku, gdy posiadasz podpis elektroniczny/Profil Zaufany na platformie ePUAP i złożysz wniosek o dofinansowanie w formie elektronicznej w dedykowanym systemie przygotowanym przez PFRON, przy czym możliwość ta dotyczy tylko jeśli korzystasz z tego zwiększenia po raz pierwszy (wsparcie jest jednorazowe);
  • 550 zł – w przypadku, gdy w poprzednim semestrze pobierałeś/pobierałaś lub aktualnie pobierasz naukę w formie zdalnej (także w formie hybrydowej).

Jeśli studiujesz jednocześnie na dwóch lub więcej kierunkach studiów wyższych, kwota dofinansowania do czesnego na drugim i kolejnych kierunkach może wynieść do 50% kosztów czesnego ponoszonego na każdym z tych kierunków. Dofinansowanie powyżej kwoty 2.200 zł jest możliwe, ale jeśli wysokość Twojego przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.

Przekazanie przyznanych środków finansowych

Dofinansowanie czesnego oraz dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego przekażemy po zawarciu umowy dofinansowania.

Dodatek na pokrycie kosztów kształcenia przekażemy po zawarciu umowy dofinansowania i po przekazaniu Realizatorowi programu informacji o zaliczeniu przez Ciebie semestru/półrocza objętego dofinansowaniem lub po złożeniu zaświadczenia ze szkoły/uczelni, że uczęszczałeś/uczęszczałaś na zajęcia objęte planem (programem) studiów (nauki).

Dodatek na pokrycie innych kosztów kształcenia ma charakter progresywny i motywacyjny

Wysokość faktycznie udzielonego dodatku (1.100 lub 1.650 zł ze zwiększeniami) jest uzależniona od poziomu i postępów w nauce. W stosunku do wyliczonej dla Ciebie maksymalnej kwoty dodatku (zgodnie z warunkami dotyczącymi jego zwiększenia), wysokość możliwej wypłaty wynosi:

  • do 50% wyliczenia – w przypadku pobierania nauki na pierwszym roku nauki w ramach wszystkich form edukacji na poziomie wyższym, a w przypadku form kształcenia trwających jeden rok – do 75%,
  • do 75% wyliczenia – w przypadku pobierania nauki na kolejnym, drugim roku edukacji w ramach wszystkich form edukacji na poziomie wyższym,
  • do 100% wyliczenia – w przypadku pobierania nauki w kolejnych latach (od trzeciego roku) danej formy edukacji na poziomie wyższym,

przy czym studenci studiów II stopnia i doktoranci szkół doktorskich oraz uczestnicy studiów doktoranckich (szkół doktorskich) mogą otrzymać dodatek w kwocie maksymalnej na każdym etapie nauki.

Warunki zmniejszenia dofinansowania

Dodatek nie przysługuje w przypadku, gdy w ramach danej formy kształcenia na poziomie wyższym, zmieniając kierunek lub szkołę (uczelnię) w trakcie pobierania nauki (nie ukończywszy jej), ponownie pobierasz naukę na poziomie (semestr/półrocze) objętym uprzednio dofinansowaniem z naszych środków w ramach programu.

Wysokość udziału własnego Wnioskodawcy (w kosztach czesnego)

Do wniesienia udziału własnego w kosztach czesnego jesteś zobowiązany/zobowiązana tylko gdy jesteś zatrudniony/zatrudniona (co najmniej 10% kosztów czesnego na pierwszym kierunku, na drugim i kolejnych kierunkach – rzeczywisty udział własny wyniesie 60%).

Udziału własnego w kosztach czesnego (10%) nie musisz wnosić, jeśli Twój przeciętny miesięczny dochód w gospodarstwie domowym nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.

Dofinansowanie kosztów poniesionych przed podpisaniem umowy

Koszty czesnego poniesione przed zawarciem umowy dofinansowania możemy zrefundować tylko jeśli dotyczą aktualnie trwającego roku szkolnego (akademickiego).

Warunki dopuszczalności pomocy w formie dofinansowania kosztów nauki zawarte są w ustępie 19 dokumentu pod nazwą „Kierunki działań (…)” w 2024 r. Prosimy zapoznać się z nimi przed złożeniem wniosku.

Dodatkowo, przypominamy:

  • jeśli masz wszczęty przewód doktorski, a nie jesteś doktorantem/doktorantką szkoły doktorskiej lub uczestnikiem/uczestniczką studiów doktoranckich, to przysługuje Ci wyłącznie dodatek na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego,
  • dofinansowanie w ramach modułu II nie przysługuje w trakcie przerwy w nauce (przykładowo: w trakcie urlopu dziekańskiego lub zdrowotnego),
  • decyzję o wysokości pomocy dla Wnioskodawcy podejmuje wyłącznie samorząd powiatowy,
  • kwota dofinansowania nie może być wyższa niż kwota wnioskowana przez Wnioskodawcę,
  • decyzja w sprawie udzielenia i wysokości dodatku na pokrycie kosztów kształcenia, należy do kompetencji samorządu powiatowego – aby wsparciem objąć wszystkich Wnioskodawców, samorząd może obniżyć zakres i wysokość dofinansowania do poziomu, jaki wynika z wysokości kwot wnioskowanych we wszystkich wnioskach (zapotrzebowania) i kwoty przeznaczonej na realizację programu,
  • jeśli w okresie objętym dofinansowaniem, z przyczyn innych niż niezależne od Ciebie (np. stan zdrowia) – nie uczęszczałeś/uczęszczałaś na zajęcia objęte planem (programem) studiów (nauki), a w przypadku przewodu doktorskiego – nie realizowałeś/realizowałaś przewodu doktorskiego zgodnie z przyjętym harmonogramem, zobowiązany/zobowiązana jesteś do zwrotu kwoty dofinansowania kosztów nauki w tym semestrze (półroczu).

Serdecznie zapraszamy do złożenia wniosku o dofinansowanie!

https://www.pfron.org.pl/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/aktywny-samorzad-w-2024-roku/

Infolinia dla Użytkowników Systemu SOW: 0 800 889 777 (połączenie bezpłatne)

Czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00 – 17.00

https://www.pfron.org.pl/kontakt/

 

Program
„Samodzielność – Aktywność – Mobilność!”
Wspomagane Społeczności Mieszkaniowe
realizowane przez
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

 

Celem Programu „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Wspomagane Społeczności Mieszkaniowe, zwanego dalej „Programem”, jest stworzenie infrastruktury Wspomaganych Społeczności Mieszkaniowych (WSM), składającej się z kilku odrębnych zespołów mieszkalnych, która ma służyć zapewnieniu niezależności osobom z niepełnosprawnościami w zakresie stylu życia i codziennych czynności. WSM mają jednocześnie umożliwiać zakwaterowanie i świadczenie całodobowych usług wspomagających dostosowanych do indywidualnych potrzeb ich mieszkańców (osób wymagających wysokiego poziomu wsparcia).

 

Dokładne informacje dostępne są na stronie:

https://www.pfron.org.pl/o-funduszu/programy-i-zadania-pfron/programy-i-zadania-real/samodzielnosc-aktywnosc-mobilnosc-wspomagane-spolecznosci-mieszkaniowe/

 

Szukasz pracy? Nie chcesz już dłużej siedzieć w domu? Chcesz wziąć sprawy w swoje ręce? Zapraszamy! Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego rozpoczyna rekrutację do projektu „Od stażu do angażu – aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością z woj. mazowieckiego”
Co oferujemy?
• 3-miesięczne płatne staże,
• specjalistyczne kursy zawodowe (komercyjne),
• wsparcie coacha, doradcy zawodowego, psychologa i innych specjalistów z zakresu rynku pracy,
• pośrednictwo pracy,
• warsztaty umiejętności miękkich,
• pomoc asystenta,
• zwrot kosztów dojazdu na spotkania, kursy i szkolenia.
Kto może wziąć udział?
• osoby w wieku aktywności zawodowej (18-60/65 lat),
• niepracujące,
• posiadające aktualne orzeczenie o niepełnosprawności,
• zamieszkujące województwo mazowieckie.
Zgłoszenie do projektu
Swoje CV prosimy przesyłać na adres: staz.warszawa@firr.org.pl. Po otrzymaniu zgłoszenia skontaktujemy się z kandydatami w celu umówienia terminu na spotkanie rekrutacyjne.
Więcej informacji
Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego, Pl. Konstytucji 5/4, 00-657 Warszawa,
tel. 22 400 50 73, 512 372 957, www.firr.org.pl, staz.warszawa@firr.org.pl.
Projekt współfinansowany ze środków PFRON.

Formularz rejestracyjny

KLAUZULA INFORMACYJNA

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych (MANS) w Warszawie (03-775), ul. Kawęczyńska 36. Pani/Pana dane osobowe w postaci adresu e-mail będą wykorzystywane na potrzeby realizacji quizu pn. „Dopasuj studia do siebie” oraz celów reklamowych i marketingowych, na podstawie udzielonej przez Panią/Pana zgody, zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a) RODO.
 
Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do realizacji powyższego celu.
 
Dane mogą być przekazywane upoważnionym pracownikom odpowiednich jednostek organizacyjnych MANS.
 
Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do swoich danych, możliwość uzyskania ich kopii, poprawienia, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu oraz przenoszenia danych. Zgodę można wycofać w dowolnym momencie, składając pisemne oświadczenie do Administratora.
 
Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych narusza przepisy RODO.
 
Dane będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celu oraz przez czas przedawnienia ewentualnych roszczeń. Dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany ani profilowane​.