Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie dokłada wszelkich starań w zapewnieniu równych szans kształcenia między innymi studentom z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami zdrowotnymi, aby mogli uczestniczyć we wszystkich rodzajach i formach zajęć oraz korzystać z dostępnych materiałów dydaktycznych. Staramy się usuwać lub maksymalnie zmniejszać niedogodności związane z niepełnosprawnościami, dostosowując formy wsparcia do rodzaju i stopnia niepełnosprawności oraz indywidualnych potrzeb studentów naszej Uczelni.
Na terenie obiektu znajdują się miejsca parkingowe wyznaczone wyłącznie dla pojazdów studentów z niepełnosprawnościami. Wejścia do budynków posiadają pochylnie dla osób poruszających na wózkach.
Budynki dydaktyczne posiadają łazienki przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami. Zainstalowane windy umożliwiają przemieszczanie się między piętrami budynków jaki i korzystania z „Kącika Studenta”, miejsca w którym student w spokoju „złapie myśli”.
W większości sal wykładowych zainstalowane są ekrany projektorów wraz z nagłośnieniem oraz rzutniki, które poprawiają jakość wyświetlanego tekstu wykładu.
W celu zapewnienia wysokiej jakości odbioru wykładów i komfortu pracy dla studentów słabo słyszących, w aulach dydaktycznych zainstalowano pętle indukcyjne. Również miejsca obsługi studentów wyposażono w stanowiskowe pętle indukcyjne m.in. w bibliotece, Biurze ds. Bytowych Studentów i Osób z Niepełnosprawnościami, dziekanacie, księgowości, rekrutacji.
Biblioteka wyposażona jest w stanowiska komputerowe dla osób z niepełnosprawnościami między innymi w:
- skanery ręczne C-PEN 3.5,
- skanery ręczne
- lupy elektroniczne,
- przenośne odtwarzacze w komplecie ze słuchawkami,
- myszki Orbitrack,
- specjalistyczne klawiatury dla osób niedowidzących,
- syntezatory mowy,
- Eye Tracker – sterowanie myszki za pomocą wzroku.
Istnieje możliwość wsparcia studenta z niepełnosprawnościami poprzez zapewnienie Asystenta. Na wniosek studenta, pracownik Biura ds. Bytowych Studentów i Osób z Niepełnosprawnościami udzieli pomocy w sprawach administracyjnych oraz związanych z procesem dydaktycznym.
Zgodnie z Regulaminem studiów i przyjętymi procedurami Uczelnia wspomaga studentów z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami zdrowotnymi w:
- Zakresie udziału w zajęciach dydaktycznych studentom z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami zdrowotnymi Uczelnia:
- zapewnienia dostosowanie formy zajęć dydaktycznych, w tym zajęć praktycznych do indywidualnych potrzeb studenta;
- zapewnienia odbywanie zajęć w miarę możliwości lokalowych Uczelni, na parterze lub w części budynku przystosowanym do osób
z niepełnosprawnościami; - umożliwia nagrywania zajęć dydaktycznych na urządzenia rejestrujące dźwięk, obraz;
- umożliwia uczestnictwa w zajęciach asystenta osoby z niepełnosprawnościami;
- zapewnia dostosowanie biblioteki do potrzeb studentów z niepełnosprawnościami poprzez wyposażenie jej w sprzęt komputerowy wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem oraz urządzeniami peryferyjnymi.
- zapewnia tłumacza języka migowego on-line;
- zapewnia otrzymanie materiałów dydaktycznych w formie pisemnej lub elektronicznej dostosowanych do indywidualnych potrzeb studenta;
- umożliwia korzystanie ze specjalistycznego sprzętu umożliwiającego lub ułatwiającego kształcenie np. lupy, powiększalniki, specjalistyczne programy komputerowe;
- umożliwia zajęcia w formie hybrydowej lub zdalnej.
- Zakresie udziału w zaliczeniach i egzaminach studentom z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami zdrowotnymi Uczelnia:
- zapewnia dostępnej formy udziału w zaliczeniach i egzaminach dostosowanej do indywidualnych potrzeb studenta (np. zmiana formy z pisemnej na ustną lub
z ustnej na pisemną); - umożliwia dobór miejsca prowadzenia zaliczenia i/lub egzaminu;
- zapewnia dostępności materiałów zaliczeniowych, egzaminacyjnych dostosowanych do indywidualnych potrzeb studenta;
- zapewnia dostosowanie odpowiedniego czasu podczas zaliczeń/egzaminów do indywidualnych potrzeb studenta;
- zapewnia tłumacza języka migowego on-line;
- umożliwia udział asystenta osób z niepełnosprawnościami podczas zaliczeń/egzaminów.
- zapewnia dostępnej formy udziału w zaliczeniach i egzaminach dostosowanej do indywidualnych potrzeb studenta (np. zmiana formy z pisemnej na ustną lub
Egzaminator może odmówić udziału w egzaminie asystentowi zawodowo związanemu z przedmiotem, z którego jest przeprowadzany egzamin.
- Zakresie określenia zasad pisania prac dyplomowych i przeprowadzania egzaminów dyplomowych studentom z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami zdrowotnymi Uczelnia:
- zapewnienia dostępnej formy udziału podczas przeprowadzania egzaminu dyplomowego dostosowanego do indywidualnych potrzeb studenta (np. zmiana formy z pisemnej na ustną lub z ustnej na pisemną);
- umożliwia dobór miejsca prowadzenia egzaminu;
- zapewnienia dostosowanie odpowiedniego czasu podczas egzaminu do indywidualnych potrzeb studenta;
- zapewnienia tłumacza języka migowego on-line;
- umożliwia udział asystenta osób z niepełnosprawnościami podczas egzaminu.
Egzaminator może odmówić udziału w egzaminie asystentowi zawodowo związanemu z przedmiotem, z którego jest przeprowadzany egzamin.
Dokładne informacje znajdują się w Procedurze udzielania wsparcia edukacyjnego dla osób
z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami zdrowotnymi odbywających kształcenie w Menedżerskiej Akademii Nauk Stosowanych w Warszawie – plik do pobrania poniżej.
Studenci z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami zdrowotnymi mogą składać min.:
- wniosek o udzielenie wsparcia studentom z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami zdrowotnymi odbywających kształcenie w Menedżerskiej Akademii Nauk Stosowanych w Warszawie (załącznik nr 1 do Procedury udzielania wsparcia edukacyjnego dla osób z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami zdrowotnymi odbywających kształcenie w Menedżerskiej Akademii Nauk Stosowanych w Warszawie.
- wniosek o zapewnienie asystenta (załącznik nr 2 do Regulaminu Biura ds. Bytowych Studentów i Osób z Niepełnosprawnościami.)
- wniosek o przyznanie stypendium dla osób z niepełnosprawnościami (załącznik nr 8 do Regulaminu ustalania wysokości i wypłacania świadczeń pomocy materialnej dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych Menedżerskiej Akademii Nauk Stosowanych w Warszawie.
Wsparcie może być udzielane:
- jednorazowo;
- na okres jednego miesiąca;
- na okres jednego semestru;
- na cały rok akademicki.
Student może otrzymać pomoc materialną w formie:
- stypendium socjalnego;
- stypendium dla osób z niepełnosprawnościami;
- stypendium Rektora;
- zapomogi;
- stypendium ministra za wybitne osiągnięcia.
Zgodnie z § 5 pkt. 2 Regulaminem ustalania wysokości i wypłacania świadczeń pomocy materialnej dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych Menedżerskiej Akademii Nauk Stosowanych w Warszawie, student może otrzymać stypendia, w danym roku akademickim przez okres do dziewięciu miesięcy, a gdy ostatni rok studiów trwa jeden semestr przez okres do pięciu miesięcy.
Wnioski składa się w Biurze ds. Bytowych Studentów i Osób z Niepełnosprawnościami
w pok. F 207 (II piętro) w poniedziałek – piątek w godz. 10:00 – 14:00.
KONTAKT:
Pełnomocnik Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami:
przyjmuje w pokoju F-207 od poniedziałku do piątku, od 10:00 do 14:00.
Rafał Keller tel. 22 59 00 727 mail: rafal.keller@mans.org.pl lub stypendia@mans.org.pl
Projekty
Informacje dla wnioskodawców w module I
W 2025 roku realizowane będą następujące formy wsparcia:
- Obszar A – likwidacja bariery transportowej:
- Zadanie 1 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do samochodu (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu);
- Zadanie 2 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy (adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu);
- Zadanie 3 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy (adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu, w stopniu wymagającym korzystania z usług tłumacza języka migowego);
- Zadanie 4 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do samochodu (adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu).
- Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym:
- Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku lub obu rąk);
- Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania;
- Zadanie 3 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku);
- Zadanie 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z orzeczeniem
o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu i trudnościami w komunikowaniu się za pomocą mowy; - Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności.
- Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się:
- Zadanie 1 – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją uniemożliwiającą samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym);
- Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności);
- Zadanie 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości (adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności);
- Zadanie 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne – co najmniej na III poziomie jakości (adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności);
- Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu powodującą problemy w samodzielnym przemieszczaniu się i posiadających zgodę lekarza specjalisty na użytkowanie przedmiotu dofinansowania).
- Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej (dziecka przebywającego w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką, pomoc adresowana do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, które są przedstawicielem ustawowym lub opiekunem prawnym dziecka).
- Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej, adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności lub z orzeczeniem
o niepełnosprawności (do 16 roku życia), które korzystają z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem.
Termin przyjmowania wniosków o dofinansowanie
- Wniosek o przyznanie dodatku w Obszarze E można złożyć od dnia 2 stycznia do dnia 31 grudnia 2025 roku.
- Wnioski o dofinansowanie w pozostałych zadaniach modułu I można składać od dnia 1 marca do dnia 31 sierpnia 2025 roku.
Przypominamy i zachęcamy – możesz złożyć wniosek nie wychodząc z domu!!
Uwaga osoby zainteresowane dodatkiem na pokrycie kosztów energii elektrycznej (Obszar E)
Nabór wniosków rusza wcześniej niż w pozostałych zadaniach programu, aby umożliwić złożenie wniosku o refundację kosztów jeszcze za lipiec 2024 roku wszystkim osobom, które z różnych względów nie zdążyły złożyć wniosku w 2024 roku. Jeśli złożysz wniosek w styczniu, to możesz uzyskać dodatek za 6 minionych miesięcy – od lipca do grudnia 2024 roku. W programie obowiązuje okres kwalifikowalny na refundację poniesionych kosztów – 180 dni przed złożeniem wniosku.
Wypłaty dodatku na wnioski złożone w 2025 roku rozpoczną się jednak nie wcześniej niż w drugim kwartale roku. W pierwszym kwartale roku powiaty dysponują wyłącznie środkami przekazanymi na realizację wniosków złożonych w programie w 2024 roku. Po ich rozliczeniu otrzymają z PFRON środki na realizację nowych wniosków.
Uwaga osoby zainteresowane zakupem wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym (Obszar C Zadanie 1)
Jeśli nie jesteś zatrudniona/zatrudniony ani nie uczysz się, musisz dostarczyć wraz z wnioskiem zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne na wózek potwierdzone przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Wysokość dofinansowania
Z aktualnymi warunkami dofinansowania (wysokość dofinansowania, wymagany udział własny w zakupie) możesz zapoznać się w ustępie 9 oraz w ustępach: 21-24 dokumentu pn. „Kierunki działań oraz warunki brzegowe (…)” w 2025 roku.
Zapoznaj się z treścią programu, w tym z warunkami uczestnictwa w programie – zawarte są one w rozdziale VI ustęp 1, ustęp 4 oraz ustęp 5 programu.
Wnioski są oceniane merytorycznie w systemie punktowym (maksymalna liczba punktów – 100), w 2025 roku preferowane są wnioski dotyczące osób niepełnosprawnych, które:
- uzyskały do wniosku pozytywną opinię eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z ich aktywności (eksperta PFRON w ramach Obszaru C Zadania: 1, 3-4, a także eksperta w ramach programu pn. „Centra informacyjno-doradcze dla osób z niepełnosprawnością” lub eksperta zaangażowanego przez realizatora) – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10,
- posiadają znaczny stopień niepełnosprawności, a w przypadku osób do 16 roku życia – w orzeczeniu o niepełnosprawności posiadają więcej niż jedną przyczynę wydania orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenie to jest wydane z powodu całościowych zaburzeń rozwojowych (12-C) – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10,
- są zatrudnione (w rozumieniu programu) – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10,
- posiadają podpis elektroniczny/Profil Zaufany na platformie ePUAP i złożyły wniosek o dofinansowanie w formie elektronicznej w SOW – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10 (preferencja dotyczy tylko tych wnioskodawców, którzy z niej skorzystają po raz pierwszy – preferencja jest jednorazowa),
- złożyły wniosek w pierwszym półroczu 2025 roku – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 5,
- w 2024 lub w 2025 roku zostały poszkodowane w wyniku działania żywiołu lub innych zdarzeń losowych – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 5.
Pozostałe kryteria oceny merytorycznej wniosków (w odniesieniu do pozostałych 50 punktów oceny merytorycznej), określa realizator programu.
Serdecznie zapraszamy do złożenia wniosku o dofinansowanie. Wystarczy uzyskać 10 punktów, aby wniosek był od razu realizowany.
Informacje dla studentów, wnioskodawców w module II
Kontynuujemy realizację modułu II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym, który jest adresowany do osób ze stopniem niepełnosprawności, pobierających naukę w:
- w szkole policealnej,
- w kolegium,
- w szkole wyższej (studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, studia podyplomowe lub doktorskie albo doktoranckie prowadzone przez szkoły wyższe w systemie stacjonarnym / dziennym lub niestacjonarnym / wieczorowym / zaocznym lub eksternistycznym, w tym również za pośrednictwem Internetu),
a także do osób, które przewód doktorski otworzyły poza studiami doktoranckimi/doktorskimi.
Zapoznaj się z treścią programu, w tym z warunkami uczestnictwa w programie – zawarte są one w rozdziale VI ustęp 2 oraz ustęp 4 programu.
Termin przyjmowania wniosków o dofinansowanie
Wniosek o dofinansowanie możesz złożyć w systemie SOW (https://sow.pfron.org.pl/) już od dnia 1 marca 2025 roku.
Przypominamy i zachęcamy – możesz złożyć wniosek nie wychodząc z domu!
Termin zakończenia przyjmowania wniosków wypada:
- dnia 31 marca 2025 roku (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2024/2025),
- dnia 10 października 2025 roku (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2025/2026).
Wysokość dofinansowania
Warunki dofinansowania opisane są w ustępach: 10 – 24 dokumentu pn. „Kierunki działań (…)” w 2025 roku.
Kwota dofinansowania kosztów nauki (na semestr/półrocze) wynosi w przypadku:
- dodatku na pokrycie kosztów kształcenia:
- do 1.155 zł – dla wnioskodawców pobierających naukę w szkole policealnej lub kolegium,
- do 1.733 zł dla pozostałych Wnioskodawców,
- dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego – do 4.620 zł,
- opłaty za naukę (czesne) – wysokość kosztów czesnego w ramach jednej, aktualnie realizowanej formy kształcenia na poziomie wyższym (na jednym kierunku) – niezależnie od daty poniesienia kosztów; dofinansowanie powyżej kwoty 4.620 zł jest możliwe, jeśli wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu Wnioskodawcy nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.
Warunki zwiększenia dofinansowania w formie dodatku na pokrycie innych (niż czesne) kosztów kształcenia
Dodatek (1.155 lub 1.733 zł) może być zwiększony, nie więcej niż o:
- 809 zł – w przypadkach, które określi realizator programu;
- 578 zł – w przypadku, gdy ponosisz koszty z tytułu pobierania nauki poza miejscem zamieszkania;
- 347 zł – w przypadku, gdy posiadasz aktualną (ważną) Kartę Dużej Rodziny;
- 347 zł – w przypadku, gdy pobierasz naukę jednocześnie na dwóch kierunkach studiów/nauki (przyznanie tej kwoty oznacza dofinansowanie kosztów nauki/udzielenie pomocy także na drugim kierunku, co obniża limit dostępnych do dofinansowania semestrów);
- 231 zł – w przypadku, gdy studiujesz w przyspieszonym trybie;
- 347 zł – w przypadku, gdy jesteś osobą poszkodowaną w 2024 lub w 2025 roku w wyniku działania żywiołu lub innych zdarzeń losowych;
- 347 zł – w przypadku, gdy korzystasz z usług tłumacza języka migowego,
- 924 zł – w przypadku, gdy posiadasz podpis elektroniczny/Profil Zaufany na platformie ePUAP i złożysz wniosek o dofinansowanie w formie elektronicznej w dedykowanym systemie SOW, przy czym możliwość ta dotyczy tylko tych wnioskodawców, którzy skorzystają z tego zwiększenia po raz pierwszy (wsparcie jest jednorazowe);
- 578 zł – w przypadku, gdy w poprzednim semestrze pobierałaś/pobierałeś lub aktualnie pobierasz naukę w formie zdalnej (także w formie hybrydowej).
Jeśli pobierasz naukę jednocześnie na dwóch lub więcej kierunkach studiów wyższych, kwota dofinansowania do czesnego na drugim i kolejnych kierunkach może wynieść do 50% kosztów czesnego ponoszonego na każdym z tych kierunków. Dofinansowanie powyżej kwoty 2.310 zł jest możliwe, ale tylko jeśli wysokość Twojego przeciętnego miesięcznego dochodu w gospodarstwie domowym nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.
Przekazanie przyznanych środków finansowych
Przekazanie dofinansowania kosztów opłaty za naukę (czesne) oraz dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego następuje po zawarciu umowy dofinansowania.
Przekazanie dodatku na pokrycie kosztów kształcenia następuje po zawarciu umowy dofinansowania i po przekazaniu przez Ciebie realizatorowi programu informacji o zaliczeniu semestru/półrocza objętego dofinansowaniem lub po złożeniu zaświadczenia ze szkoły/uczelni, że uczęszczałaś/uczęszczałeś na zajęcia, objęte planem/programem studiów/nauki.
Dodatek na pokrycie innych kosztów kształcenia ma charakter progresywny i motywacyjny
Wysokość faktycznie udzielonego dodatku (1.155 lub 1.733 zł ze zwiększeniami) jest uzależniona od poziomu i Twoich postępów w nauce. W stosunku do wyliczonej dla Ciebie maksymalnej kwoty dodatku (zgodnie z warunkami dotyczącymi jego zwiększenia), wysokość możliwej wypłaty wynosi:
- do 50% wyliczenia – w przypadku pobierania nauki na pierwszym roku nauki w ramach wszystkich form edukacji na poziomie wyższym, a w przypadku form kształcenia trwających jeden rok – do 75%,
- do 75% wyliczenia – w przypadku pobierania nauki na kolejnym, drugim roku edukacji w ramach wszystkich form edukacji na poziomie wyższym,
- do 100% wyliczenia – w przypadku pobierania nauki w kolejnych latach (od trzeciego roku) danej formy edukacji na poziomie wyższym,
przy czym studenci studiów II stopnia i doktoranci szkół doktorskich oraz uczestnicy studiów doktoranckich (szkół doktorskich) mogą otrzymać dodatek w kwocie maksymalnej na każdym etapie nauki.
Warunki zmniejszenia dofinansowania
Dodatek nie przysługuje w przypadku, gdy w ramach danej formy kształcenia na poziomie wyższym, zmieniając kierunek lub szkołę/uczelnię w trakcie pobierania nauki (nie ukończywszy jej), ponownie pobierasz naukę na poziomie (semestr/półrocze) objętym uprzednio dofinansowaniem w ramach programu.
Wysokość udziału własnego Wnioskodawcy (w kosztach czesnego)
Do wniesienia udziału własnego w kosztach czesnego zobowiązani są tylko Wnioskodawcy zatrudnieni (co najmniej 10% kosztów czesnego na pierwszym kierunku, na drugim i kolejnych kierunkach – rzeczywisty udział własny wyniesie 60%).
Z wniesienia udziału własnego w kosztach czesnego będziesz zwolniona/zwolniony jeśli Twój przeciętny miesięczny dochód w gospodarstwie domowym nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.
Dofinansowanie kosztów poniesionych przed podpisaniem umowy
O refundację kosztów opłaty za naukę (czesne) można zwrócić się tylko wtedy, gdy koszty te dotyczą trwającego roku szkolnego/akademickiego.
Warunki dopuszczalności pomocy w formie dofinansowania kosztów nauki zawarte są w ustępie 19 dokumentu pn. „Kierunki działań (…)” w 2025 roku. Trzeba zapoznać się z nimi przed złożeniem wniosku.
Dodatkowo, przypominamy:
- jeśli masz wszczęty przewód doktorski, a nie jesteś doktorantem szkoły doktorskiej lub uczestnikiem studiów doktoranckich, przysługuje Ci wyłącznie dodatek na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego,
- dofinansowanie w ramach modułu II nie przysługuje w trakcie przerwy w nauce (przykładowo: w trakcie urlopu dziekańskiego lub zdrowotnego),
- decyzję o wysokości pomocy podejmuje wyłącznie samorząd powiatowy,
- kwota dofinansowania nie może być wyższa niż kwota wnioskowana przez Ciebie,
- decyzja w sprawie udzielenia i wysokości dodatku na pokrycie kosztów kształcenia, należy do kompetencji samorządu powiatowego – aby wsparciem objąć wszystkich wnioskodawców, samorząd może obniżyć zakres i wysokość dofinansowania do poziomu, jaki wynika z wysokości kwot wnioskowanych we wszystkich wnioskach (zapotrzebowania) i kwoty przeznaczonej na realizację programu,
- jeśli w okresie objętym dofinansowaniem nie uczęszczałeś/nie uczęszczałaś na zajęcia objęte planem/programem studiów/nauki, a w przypadku przewodu doktorskiego – nie realizowałeś/nie realizowałaś przewodu doktorskiego zgodnie z przyjętym harmonogramem, z przyczyn innych niż niezależnych od Ciebie (np. stan zdrowia) – będziesz musiał/musiała zwrócić dofinansowanie kosztów nauki w tym semestrze/półroczu.
Infolinia SOW – 800 889 777 (połączenie bezpłatne)
Telefon jest dostępny w dni powszednie w godzinach 9.00-17.00
Informacje pochodzą ze strony https://www.pfron.org.pl
Rusza 5. edycja programu Helping Hand – wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami i neuroróżnorodnych!
To program edukacyjny, realizowany przez ekspertów – pracowników firmy State Street, którzy jako wolontariusze dzielą się z uczestnikami swoją wiedzą i doświadczeniem, umożliwiając uczestnikom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do pracy w międzynarodowym środowisku.
- Szkolenia online w języku angielskim
- Indywidualne konwersacje z Business English
- Indywidualne wsparcie mentorów
- Trening rozmowy rekrutacyjnej
- Certyfikat potwierdzający zdobyte umiejętności
- Szkolenia online: 2–16 czerwca 2025 (pon-pt, godz. ok. 9.00-15.00)
- Mentoring, konwersacje językowe i symulowane rozmowy rekrutacyjne: lipiec–
październik 2025
Drodzy Studenci,
Zapraszamy osoby w spektrum autyzmu do udziału w badaniach naukowych realizowanych w ramach projektu IDEAL 2.0 przez Wydział Rehabilitacji AWF Warszawa w okresie marzec-kwiecień 2025.
Celem badania jest ocena użyteczności CHATBOTa w promowaniu aktywności fizycznej wśród studentów z autyzmem.
Przebieg badania zakłada jednorazowe indywidualne spotkanie na Wydziale Rehabilitacji AWF Warszawa (ul. Marymoncka 34), podczas którego będą Państwo proszeni o wypełnienie stosownych dokumentów oraz przetestowanie CHATBOTa poprzez komunikator tekstowy na telefonie komórkowym/komputerze. Testowanie zakończy się wywiadem, w którym zostaną Państwo zapytani o wrażenia oraz przemyślenia na temat odbytej rozmowy i oceną kompetencji cyfrowych.
Cały proces będzie trwać ok. 2 godziny.
Badany otrzyma gratyfikację w formie MULTIKARTY o wartości 170 zł.
Chętnych zapraszamy do REJESTRACJI
Katedra Nauczania Ruchu
Wydział Rehabilitacji
48 22 835 47 98
www.awf.edu.pl
ul. Marymoncka 34, 01-813 Warszawa
Informacje dla wnioskodawców w module I
W 2025 roku realizowane będą następujące formy wsparcia:
- Obszar A – likwidacja bariery transportowej:
- Zadanie 1 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do samochodu (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu);
- Zadanie 2 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy (adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu);
- Zadanie 3 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy (adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu, w stopniu wymagającym korzystania z usług tłumacza języka migowego);
- Zadanie 4 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do samochodu (adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu).
- Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym:
- Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku lub obu rąk);
- Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania;
- Zadanie 3 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku);
- Zadanie 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z orzeczeniem
o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu i trudnościami w komunikowaniu się za pomocą mowy; - Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności.
- Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się:
- Zadanie 1 – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją uniemożliwiającą samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym);
- Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności);
- Zadanie 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości (adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności);
- Zadanie 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne – co najmniej na III poziomie jakości (adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności);
- Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu powodującą problemy w samodzielnym przemieszczaniu się i posiadających zgodę lekarza specjalisty na użytkowanie przedmiotu dofinansowania).
- Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej (dziecka przebywającego w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką, pomoc adresowana do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, które są przedstawicielem ustawowym lub opiekunem prawnym dziecka).
- Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej, adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności lub z orzeczeniem
o niepełnosprawności (do 16 roku życia), które korzystają z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem.
Termin przyjmowania wniosków o dofinansowanie
- Wniosek o przyznanie dodatku w Obszarze E można złożyć od dnia 2 stycznia do dnia 31 grudnia 2025 roku.
- Wnioski o dofinansowanie w pozostałych zadaniach modułu I można składać od dnia 1 marca do dnia 31 sierpnia 2025 roku.
Przypominamy i zachęcamy – możesz złożyć wniosek nie wychodząc z domu!!
Uwaga osoby zainteresowane dodatkiem na pokrycie kosztów energii elektrycznej (Obszar E)
Nabór wniosków rusza wcześniej niż w pozostałych zadaniach programu, aby umożliwić złożenie wniosku o refundację kosztów jeszcze za lipiec 2024 roku wszystkim osobom, które z różnych względów nie zdążyły złożyć wniosku w 2024 roku. Jeśli złożysz wniosek w styczniu, to możesz uzyskać dodatek za 6 minionych miesięcy – od lipca do grudnia 2024 roku. W programie obowiązuje okres kwalifikowalny na refundację poniesionych kosztów – 180 dni przed złożeniem wniosku.
Wypłaty dodatku na wnioski złożone w 2025 roku rozpoczną się jednak nie wcześniej niż w drugim kwartale roku. W pierwszym kwartale roku powiaty dysponują wyłącznie środkami przekazanymi na realizację wniosków złożonych w programie w 2024 roku. Po ich rozliczeniu otrzymają z PFRON środki na realizację nowych wniosków.
Uwaga osoby zainteresowane zakupem wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym (Obszar C Zadanie 1)
Jeśli nie jesteś zatrudniona/zatrudniony ani nie uczysz się, musisz dostarczyć wraz z wnioskiem zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne na wózek potwierdzone przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Wysokość dofinansowania
Z aktualnymi warunkami dofinansowania (wysokość dofinansowania, wymagany udział własny w zakupie) możesz zapoznać się w ustępie 9 oraz w ustępach: 21-24 dokumentu pn. „Kierunki działań oraz warunki brzegowe (…)” w 2025 roku.
Zapoznaj się z treścią programu, w tym z warunkami uczestnictwa w programie – zawarte są one w rozdziale VI ustęp 1, ustęp 4 oraz ustęp 5 programu.
Wnioski są oceniane merytorycznie w systemie punktowym (maksymalna liczba punktów – 100), w 2025 roku preferowane są wnioski dotyczące osób niepełnosprawnych, które:
- uzyskały do wniosku pozytywną opinię eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z ich aktywności (eksperta PFRON w ramach Obszaru C Zadania: 1, 3-4, a także eksperta w ramach programu pn. „Centra informacyjno-doradcze dla osób z niepełnosprawnością” lub eksperta zaangażowanego przez realizatora) – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10,
- posiadają znaczny stopień niepełnosprawności, a w przypadku osób do 16 roku życia – w orzeczeniu o niepełnosprawności posiadają więcej niż jedną przyczynę wydania orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenie to jest wydane z powodu całościowych zaburzeń rozwojowych (12-C) – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10,
- są zatrudnione (w rozumieniu programu) – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10,
- posiadają podpis elektroniczny/Profil Zaufany na platformie ePUAP i złożyły wniosek o dofinansowanie w formie elektronicznej w SOW – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10 (preferencja dotyczy tylko tych wnioskodawców, którzy z niej skorzystają po raz pierwszy – preferencja jest jednorazowa),
- złożyły wniosek w pierwszym półroczu 2025 roku – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 5,
- w 2024 lub w 2025 roku zostały poszkodowane w wyniku działania żywiołu lub innych zdarzeń losowych – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 5.
Pozostałe kryteria oceny merytorycznej wniosków (w odniesieniu do pozostałych 50 punktów oceny merytorycznej), określa realizator programu.
Serdecznie zapraszamy do złożenia wniosku o dofinansowanie. Wystarczy uzyskać 10 punktów, aby wniosek był od razu realizowany.
Informacje dla studentów, wnioskodawców w module II
Kontynuujemy realizację modułu II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym, który jest adresowany do osób ze stopniem niepełnosprawności, pobierających naukę w:
- w szkole policealnej,
- w kolegium,
- w szkole wyższej (studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, studia podyplomowe lub doktorskie albo doktoranckie prowadzone przez szkoły wyższe w systemie stacjonarnym / dziennym lub niestacjonarnym / wieczorowym / zaocznym lub eksternistycznym, w tym również za pośrednictwem Internetu),
a także do osób, które przewód doktorski otworzyły poza studiami doktoranckimi/doktorskimi.
Zapoznaj się z treścią programu, w tym z warunkami uczestnictwa w programie – zawarte są one w rozdziale VI ustęp 2 oraz ustęp 4 programu.
Termin przyjmowania wniosków o dofinansowanie
Wniosek o dofinansowanie możesz złożyć w systemie SOW (https://sow.pfron.org.pl/) już od dnia 1 marca 2025 roku.
Przypominamy i zachęcamy – możesz złożyć wniosek nie wychodząc z domu!
Termin zakończenia przyjmowania wniosków wypada:
- dnia 31 marca 2025 roku (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2024/2025),
- dnia 10 października 2025 roku (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2025/2026).
Wysokość dofinansowania
Warunki dofinansowania opisane są w ustępach: 10 – 24 dokumentu pn. „Kierunki działań (…)” w 2025 roku.
Kwota dofinansowania kosztów nauki (na semestr/półrocze) wynosi w przypadku:
- dodatku na pokrycie kosztów kształcenia:
- do 1.155 zł – dla wnioskodawców pobierających naukę w szkole policealnej lub kolegium,
- do 1.733 zł dla pozostałych Wnioskodawców,
- dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego – do 4.620 zł,
- opłaty za naukę (czesne) – wysokość kosztów czesnego w ramach jednej, aktualnie realizowanej formy kształcenia na poziomie wyższym (na jednym kierunku) – niezależnie od daty poniesienia kosztów; dofinansowanie powyżej kwoty 4.620 zł jest możliwe, jeśli wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu Wnioskodawcy nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.
Warunki zwiększenia dofinansowania w formie dodatku na pokrycie innych (niż czesne) kosztów kształcenia
Dodatek (1.155 lub 1.733 zł) może być zwiększony, nie więcej niż o:
- 809 zł – w przypadkach, które określi realizator programu;
- 578 zł – w przypadku, gdy ponosisz koszty z tytułu pobierania nauki poza miejscem zamieszkania;
- 347 zł – w przypadku, gdy posiadasz aktualną (ważną) Kartę Dużej Rodziny;
- 347 zł – w przypadku, gdy pobierasz naukę jednocześnie na dwóch kierunkach studiów/nauki (przyznanie tej kwoty oznacza dofinansowanie kosztów nauki/udzielenie pomocy także na drugim kierunku, co obniża limit dostępnych do dofinansowania semestrów);
- 231 zł – w przypadku, gdy studiujesz w przyspieszonym trybie;
- 347 zł – w przypadku, gdy jesteś osobą poszkodowaną w 2024 lub w 2025 roku w wyniku działania żywiołu lub innych zdarzeń losowych;
- 347 zł – w przypadku, gdy korzystasz z usług tłumacza języka migowego,
- 924 zł – w przypadku, gdy posiadasz podpis elektroniczny/Profil Zaufany na platformie ePUAP i złożysz wniosek o dofinansowanie w formie elektronicznej w dedykowanym systemie SOW, przy czym możliwość ta dotyczy tylko tych wnioskodawców, którzy skorzystają z tego zwiększenia po raz pierwszy (wsparcie jest jednorazowe);
- 578 zł – w przypadku, gdy w poprzednim semestrze pobierałaś/pobierałeś lub aktualnie pobierasz naukę w formie zdalnej (także w formie hybrydowej).
Jeśli pobierasz naukę jednocześnie na dwóch lub więcej kierunkach studiów wyższych, kwota dofinansowania do czesnego na drugim i kolejnych kierunkach może wynieść do 50% kosztów czesnego ponoszonego na każdym z tych kierunków. Dofinansowanie powyżej kwoty 2.310 zł jest możliwe, ale tylko jeśli wysokość Twojego przeciętnego miesięcznego dochodu w gospodarstwie domowym nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.
Przekazanie przyznanych środków finansowych
Przekazanie dofinansowania kosztów opłaty za naukę (czesne) oraz dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego następuje po zawarciu umowy dofinansowania.
Przekazanie dodatku na pokrycie kosztów kształcenia następuje po zawarciu umowy dofinansowania i po przekazaniu przez Ciebie realizatorowi programu informacji o zaliczeniu semestru/półrocza objętego dofinansowaniem lub po złożeniu zaświadczenia ze szkoły/uczelni, że uczęszczałaś/uczęszczałeś na zajęcia, objęte planem/programem studiów/nauki.
Dodatek na pokrycie innych kosztów kształcenia ma charakter progresywny i motywacyjny
Wysokość faktycznie udzielonego dodatku (1.155 lub 1.733 zł ze zwiększeniami) jest uzależniona od poziomu i Twoich postępów w nauce. W stosunku do wyliczonej dla Ciebie maksymalnej kwoty dodatku (zgodnie z warunkami dotyczącymi jego zwiększenia), wysokość możliwej wypłaty wynosi:
- do 50% wyliczenia – w przypadku pobierania nauki na pierwszym roku nauki w ramach wszystkich form edukacji na poziomie wyższym, a w przypadku form kształcenia trwających jeden rok – do 75%,
- do 75% wyliczenia – w przypadku pobierania nauki na kolejnym, drugim roku edukacji w ramach wszystkich form edukacji na poziomie wyższym,
- do 100% wyliczenia – w przypadku pobierania nauki w kolejnych latach (od trzeciego roku) danej formy edukacji na poziomie wyższym,
przy czym studenci studiów II stopnia i doktoranci szkół doktorskich oraz uczestnicy studiów doktoranckich (szkół doktorskich) mogą otrzymać dodatek w kwocie maksymalnej na każdym etapie nauki.
Warunki zmniejszenia dofinansowania
Dodatek nie przysługuje w przypadku, gdy w ramach danej formy kształcenia na poziomie wyższym, zmieniając kierunek lub szkołę/uczelnię w trakcie pobierania nauki (nie ukończywszy jej), ponownie pobierasz naukę na poziomie (semestr/półrocze) objętym uprzednio dofinansowaniem w ramach programu.
Wysokość udziału własnego Wnioskodawcy (w kosztach czesnego)
Do wniesienia udziału własnego w kosztach czesnego zobowiązani są tylko Wnioskodawcy zatrudnieni (co najmniej 10% kosztów czesnego na pierwszym kierunku, na drugim i kolejnych kierunkach – rzeczywisty udział własny wyniesie 60%).
Z wniesienia udziału własnego w kosztach czesnego będziesz zwolniona/zwolniony jeśli Twój przeciętny miesięczny dochód w gospodarstwie domowym nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.
Dofinansowanie kosztów poniesionych przed podpisaniem umowy
O refundację kosztów opłaty za naukę (czesne) można zwrócić się tylko wtedy, gdy koszty te dotyczą trwającego roku szkolnego/akademickiego.
Warunki dopuszczalności pomocy w formie dofinansowania kosztów nauki zawarte są w ustępie 19 dokumentu pn. „Kierunki działań (…)” w 2025 roku. Trzeba zapoznać się z nimi przed złożeniem wniosku.
Dodatkowo, przypominamy:
- jeśli masz wszczęty przewód doktorski, a nie jesteś doktorantem szkoły doktorskiej lub uczestnikiem studiów doktoranckich, przysługuje Ci wyłącznie dodatek na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego,
- dofinansowanie w ramach modułu II nie przysługuje w trakcie przerwy w nauce (przykładowo: w trakcie urlopu dziekańskiego lub zdrowotnego),
- decyzję o wysokości pomocy podejmuje wyłącznie samorząd powiatowy,
- kwota dofinansowania nie może być wyższa niż kwota wnioskowana przez Ciebie,
- decyzja w sprawie udzielenia i wysokości dodatku na pokrycie kosztów kształcenia, należy do kompetencji samorządu powiatowego – aby wsparciem objąć wszystkich wnioskodawców, samorząd może obniżyć zakres i wysokość dofinansowania do poziomu, jaki wynika z wysokości kwot wnioskowanych we wszystkich wnioskach (zapotrzebowania) i kwoty przeznaczonej na realizację programu,
- jeśli w okresie objętym dofinansowaniem nie uczęszczałeś/nie uczęszczałaś na zajęcia objęte planem/programem studiów/nauki, a w przypadku przewodu doktorskiego – nie realizowałeś/nie realizowałaś przewodu doktorskiego zgodnie z przyjętym harmonogramem, z przyczyn innych niż niezależnych od Ciebie (np. stan zdrowia) – będziesz musiał/musiała zwrócić dofinansowanie kosztów nauki w tym semestrze/półroczu.
Infolinia SOW – 800 889 777 (połączenie bezpłatne)
Telefon jest dostępny w dni powszednie w godzinach 9.00-17.00
Informacje pochodzą ze strony https://www.pfron.org.pl
Czym jest turnus rehabilitacyjny
Turnusy rehabilitacyjne odbywają się w grupach zorganizowanych liczących nie mniej niż 20 uczestników o podobnych potrzebach w zakresie rehabilitacji ze względu na rodzaj niepełnosprawności. Trwają co najmniej 14 dni. Każda grupa turnusowa ma opracowany program rehabilitacji odpowiedni do schorzeń uczestników, realizowany przy udziale kadry specjalistów. Turnus może być zorganizowany w formie stacjonarnej lub niestacjonarnej.
Turnusy rehabilitacyjne mobilizują do kontaktów z otoczeniem i do samodzielnego funkcjonowania, pobudzają rozwój osobisty. W odróżnieniu od pobytów sanatoryjnych NFZ, które koncentrują się na rehabilitacji leczniczej osób indywidualnych, na turnusach znaczącą wagę przykłada się do aktywności społecznej i zorganizowanych działań grupowych obok poprawy stanu zdrowia w ramach rehabilitacji leczniczej.
Zadania organizatora turnusów
Organizator turnusu musi posiadać uprawnienia nadane przez wojewodę i umieszczony jest w centralnej bazie organizatorów. Jego zadaniem jest zorganizowanie grup uczestników wymagających podobnej rehabilitacji, opracowanie i realizacja programu turnusu, dostosowanego do potrzeb uczestników, które zależą od rodzaju niepełnosprawności. Zapewnia on wykwalifikowaną kadrę rehabilitantów, psychologów, terapeutów – zależnie od przewidzianych programem działań. Zobowiązany jest do przesłania do właściwego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie informacji o przebiegu turnusu w terminie 21 dni od jego zakończenia odrębnie dla każdego uczestnika korzystającego z dofinansowania PFRON.
Kto może ubiegać się o dofinansowanie ze środków PFRON:
- osoba posiadająca orzeczenie:
- zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności lub
- całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy na podstawie odrębnych przepisów lubniepełnosprawności, wydane przez ukończeniem 16 roku życia.
- osoba spełniająca kryterium dochodowe:
- przeciętny miesięczny dochód, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielony przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczony za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku, nie przekracza kwoty:
- 50% przeciętnego wynagrodzenia na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym,
- 65% przeciętnego wynagrodzenia w przypadku osoby samotnej.
- w przypadku przekroczenia tych kwot, dofinansowanie pomniejsza się o kwotę, o którą dochód został przekroczony.
- przeciętny miesięczny dochód, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielony przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczony za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku, nie przekracza kwoty:
Ważne
Osobie niepełnosprawnej w trudnej sytuacji materialnej lub losowej może zostać przyznane dofinansowanie lub dofinansowanie opiekuna bez pomniejszania dofinansowania pomimo przekroczenia ww. kwot dochodu.
Zadania opiekuna na turnusie
Osobie ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności albo posiadającej orzeczenie równoważne oraz osobie niepełnosprawnej w wieku do 16 lat, która wymaga pomocy w codziennym funkcjonowaniu, może być przyznane dofinansowanie pobytu opiekuna na turnusie, pod warunkiem, że lekarz we wniosku skierowania wyraźnie uzasadni konieczność pomocy opiekuna.
Jakie warunki musi spełnić opiekun:
- nie może pełnić funkcji członka kadry na turnusie,
- nie jest osobą niepełnosprawną wymagającą opieki innej osoby,
- ukończył 18 lat lub ukończył 16 lat i jest wspólnie zamieszkującym członkiem rodziny osoby niepełnosprawnej.
Jakie dokumenty niezbędne do ubiegania się o dofinansowanie ze środków PFRON należy złożyć w PCPR:
- wniosek o dofinansowanie uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym wypełniony przez wnioskodawcę,
- skierowanie na turnus wypełnione przez lekarza prowadzącego lub lekarza pierwszego kontaktu
- kopia orzeczenia o niepełnosprawności,
- oświadczenie o wysokości dochodu w rodzinie oraz liczbie osób we wspólnym gospodarstwie domowym.
Dokumenty należy złożyć zgodnie z miejscem zamieszkania lub miejscem pobytu, osobiście lub za pośrednictwem opiekuna albo organizatora turnusów rehabilitacyjnych.
Dofinansowanie pobytu osób niepełnosprawnych i ich opiekunów na turnusach rehabilitacyjnych wynosi:
30% przeciętnego wynagrodzenia | dla osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności; osoby niepełnosprawnej w wieku do 16. roku życia; osoby niepełnosprawnej w wieku 16-24 lat uczącej się i niepracującej, bez względu na stopień niepełnosprawności |
27% przeciętnego wynagrodzenia | dla osoby z umiarkowanym stopniem niepełno sprawności |
25% przeciętnego wynagrodzenia | dla osoby z lekkim stopniem niepełnosprawności |
20% przeciętnego wynagrodzenia | dla opiekuna osoby niepełnosprawnej |
20% przeciętnego wynagrodzenia | dla osoby niepełnosprawnej zatrudnionej w zakładzie pracy chronionej, niezależnie od posiadanego stopnia niepełnosprawności |
Ważne
W przypadku szczególnie trudnej sytuacji życiowej osoby niepełnosprawnej, dofinansowanie może zostać podwyższone do 40% przeciętnego wynagrodzenia. Jeżeli opiekun pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą niepełnosprawną lub osoba ta ponosi koszty uczestnictwa opiekuna na turnusie, może on również otrzymać wyższe dofinansowanie.
W przypadku ograniczonych środków finansowych w danym roku w stosunku do istniejących potrzeb, PCPR może obniżyć wysokość dofinansowania, nie więcej jednak niż o 20% kwot, o których mowa w tabeli, albo przyjąć zasadę przyznawania dofinansowania raz na dwa lata.
Dofinansowanie do uczestnictwa w turnusie jest przekazywana na rachunek bankowy organizatora turnusu i może być wykorzystane jedynie przez osobę, której zostało przyznane.
Kwota dofinansowania nie może być wyższa od faktycznego kosztu uczestnictwa w turnusie osoby niepełnosprawnej lub pobytu jej opiekuna.
Ważne
Samorządy podejmują decyzję o wyborze zadań do realizacji i w danym roku mogą nie dofinansowywać turnusów rehabilitacyjnych.
Kryteria istotne przy rozpatrywaniu wniosków:
Pierwszeństwo dofinansowania do uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym mają osoby, które posiadają orzeczenia o zaliczeniu do znacznego i umiarkowanego stopnia niepełnosprawności albo równoważne, a także osoby niepełnosprawne w wieku do 16 lat albo w wieku do 24 lat uczące się i niepracujące, bez względu na stopień niepełnosprawności.
Terminy
PCPR rozpatruje wnioski w terminie 30 dni od złożenia kompletnego wniosku.
Po uzyskaniu decyzji o dofinansowaniu turnusu, uczestnik samodzielnie wybiera organizatora i miejsce turnusu. W terminie 30 dni od powiadomienia o przyznaniu dofinansowania, nie później niż na 21 dni przed dniem rozpoczęcia turnusu, przekazuje do PCPR informację o wyborze turnusu.
PCPR w terminie 7 dni sprawdza czy ośrodek jest uprawniony do przyjmowania osób z dysfunkcjami lub schorzeniami określonymi w orzeczeniu lub we wniosku lekarskim, oraz czy wybrany organizator jest uprawniony do organizowania takiego rodzaju turnusu.
W przypadku niespełnienia tych warunków, PCPR w terminie 7 dni informuje osobę niepełnosprawną o konieczności zmiany ośrodka lub organizatora turnusu rehabilitacyjnego, pod rygorem nieprzekazania przyznanego dofinansowania.
Wybór turnusu i wyszukiwarka
Osoba zainteresowana wybiera ośrodek i organizatora turnusu biorąc pod uwagę potrzeby wynikające z rodzaju swojej niepełnosprawności. Może skorzystać z pomocy pracowników pcpr lub dokonać wyboru samodzielnie korzystając z elektronicznej centralnej bazy zawierającej Informacje o ośrodkach i organizatorach turnusów rehabilitacyjnych, pod adresem elektronicznym: empatia.mpips.gov.pl. na Portalu Informacyjno-Usługowym EMPATIA
Baza umożliwia wyszukiwanie ośrodków i organizatorów posiadających uprawnienia potwierdzone wpisami do rejestrów wojewodów. Pozwala znaleźć turnusu według zadanych kryteriów (np. rodzaju turnusu, rodzaju dysfunkcji, adresu ośrodka). Wyszukane pozycje można wydrukować wraz z danymi kontaktowymi.
Urlop na turnus
Osoba ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności może skorzystać z dodatkowego urlopu na turnus w wymiarze do 21 dni, zagwarantowanego ustawowo.
Ważne
Ze środków PFRON nie może być dofinansowane uczestnictwo w turnusach rehabilitacyjnych organizowanych przez ZUS, KRUS, NFZ, ponieważ maja one odmienna formułę i sa finansowane na podstawie przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej lub przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych albo o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Informacje pochodzą ze strony https://www.pfron.org.pl
https://www.pfron.org.pl/osoby-niepelnosprawne/rehabilitacja/turnusy-rehabilitacyjne/
Piąta tura naboru wniosków w programie „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Mobilność osób z niepełnosprawnością rozpocznie się 3 marca 2025 r. od godziny 10:00 i potrwa do 31 marca 2025 r. do godz. 23:59.
W ramach programu „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Mobilność osób z niepełnosprawnością PFRON udziela pomocy finansowej przy zakupie nowego lub używanego samochodu osobowego, dostosowanego do potrzeb kierowcy lub pasażera z niepełnosprawnością. Dostosowany pojazd musi umożliwiać zajęcie miejsca kierowcy lub pasażera i kontynuowanie jazdy bez przesiadania się z wózka inwalidzkiego.
Beneficjentem programu może być osoba ze znacznym stopniem niepełnosprawności lub orzeczeniem równoważnym, która nie jest w stanie w żadnej sytuacji i na żadnym dystansie poruszać się bez użycia wózka inwalidzkiego oraz nie jest w stanie samodzielnie przesiąść się z wózka inwalidzkiego na siedzenie samochodu.
Z dofinansowania do zakupu samochodu osobowego nie może skorzystać osoba, która została umieszczona w domu pomocy społecznej, zakładzie opiekuńczo-leczniczym, zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym, placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, o której mowa w przepisach o pomocy społecznej, zakładzie karnym, zakładzie poprawczym, areszcie śledczym albo schronisku dla nieletnich.
Przypominamy, że w programie „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Mobilność osób z niepełnosprawnością obowiązują następujące zasady:
- Składanie wniosków odbywa się wyłącznie w formie elektronicznej w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) na stronie: https://sow.pfron.org.pl/ przez teletransmisję danych lub w Oddziale PFRON przy pomocy pracownika Funduszu. Aby złożyć wniosek trzeba posiadać kwalifikowany podpis lub profil zaufany oraz mieć założone wcześniej konto na platformie SOW. Sposób składania wniosków i ich rozpatrywanie określone są w programie, przy czym wnioski nierozpatrzone pozytywnie w turze wcześniejszej lub, które nie uzyskały dofinansowania ze względu na wyczerpanie środków w danej turze mogą być składane ponownie w kolejnej turze.
Konieczne jest złożenie nowego wniosku w systemie SOW – nie ma możliwości wykorzystania wniosków z wcześniejszych tur naboru.
Konieczne jest również załączenie zaświadczenia lekarskiego wystawionego przez lekarza specjalistę ortopedii, rehabilitacji lub neurologii. Zaświadczenie lekarskie powinno być wystawione nie wcześniej niż 120 dni przed dniem złożenia wniosku – wzór zaświadczenia lekarskiego.
- Po upływie terminu składania wniosków w danej turze naboru, w każdym Oddziale PFRON tworzy się listę rankingową złożonych wniosków, ułożoną według sumy liczby punktów za spełnianie poszczególnych kryteriów.
- Kryteria punktowe są następujące:
- osoby niepełnosprawne w wieku od 4 roku życia do 65 roku życia – 2 punkty;
- osoby niepełnosprawne w wieku od 65 roku życia – 1 punkt;
- osoby niepełnosprawne w wieku do 4 roku życia – 1 punkt;
- we wspólnym gospodarstwie domowym są co najmniej dwie osoby niepełnosprawne spełniające warunki udziału w programie, a samochód zostanie dostosowany do ich wspólnego podróżowania – 1 punkt;
- 1 punkt uzyskają także osoby w wieku powyżej 65 roku życia, jeżeli są aktywni zawodowo. W takim przypadku składają one oświadczenie, że są zatrudnione na okres nie krótszy niż 12 miesięcy, a zatrudnienie rozpoczęło się, co najmniej na sześć miesięcy przed złożeniem wniosku oraz że w tym okresie nie przebywały na urlopie bezpłatnym. Analogiczne oświadczenie składają także osoby prowadzące działalność gospodarczą.
- W przypadku gdy więcej niż jeden wniosek uzyska taką samą liczbę punktów wnioski z taką samą liczbą punktów szereguje się na liście rankingowej według kolejności złożenia wniosków.
- Dofinansowanie przyznawane jest, po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, według kolejności z listy rankingowej do wyczerpania puli środków będącej w dyspozycji danego oddziału PFRON.
- Oddział PFRON informuje wnioskodawcę, w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu SOW, o pozytywnym lub negatywnym rozpatrzeniu wniosku, wraz z uzasadnieniem, w terminie 45 dni od daty zakończenia naboru.
Wniosek o dofinansowanie obejmuje między innymi:
- Wybór rodzaju dofinansowania:
- dofinansowanie zakupu dostosowanego samochodu osobowego dla kierowcy, albo
- dofinansowanie zakupu dostosowanego samochodu osobowego dla pasażera;
- Wskazanie przewidywanej ceny brutto zakupu dostosowanego samochodu osobowego. System SOW automatycznie wyliczy kwotę dofinansowania i wkładu własnego;
- Odwzorowanie cyfrowe (skan) ważnego orzeczenia o niepełnosprawności ze wskazaniem konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji albo orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczenia, o którym mowa w art. 5 pkt 1, 1a albo art. 62 ust. 2 pkt 1 albo ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – traktowanego na równi z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności;
- Odwzorowanie cyfrowe (skan) zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego, że wnioskodawca lub osoba niepełnosprawna, której opiekunem prawnym jest wnioskodawca, nie jest w stanie w żadnej sytuacji i na żadnym dystansie przemieszczać się bez użycia wózka inwalidzkiego oraz że nie jest w stanie samodzielnie przesiąść się z wózka inwalidzkiego na siedzenie samochodu – wzór zaświadczenia lekarskiego;
- Odwzorowanie cyfrowe (skan) potwierdzenia, że beneficjent posiada ważne prawo jazdy kategorii B w przypadku składania wniosku o dofinansowanie zakupu dostosowanego samochodu do potrzeb kierowcy poruszającego się na wózku inwalidzkim;
- Odwzorowanie cyfrowe (skan) pełnomocnictwa, jeżeli wniosek składa pełnomocnik.
Integralną część elektronicznego wniosku stanowią OŚWIADCZENIA do zaakceptowania, które należy zaznaczyć w SOW – nie trzeba załączać skanów tych oświadczeń:
- Oświadczenie wnioskodawcy lub opiekuna prawnego wnioskodawcy, że nie jest on w stanie w żadnej sytuacji i na żadnym dystansie przemieszczać się bez użycia wózka inwalidzkiego oraz nie jest w stanie samodzielnie przesiąść się z wózka inwalidzkiego na siedzenie samochodu. [Złożenie oświadczenia konieczne w celu złożenia wniosku];
- Oświadczenie wnioskodawcy, że nie dokona zbycia pojazdu dofinansowanego ze środków programu, przez okres co najmniej 60 miesięcy od dnia otrzymania dofinansowania oraz będzie go używał zgodnie z celem programu [Złożenie oświadczenia konieczne w celu złożenia wniosku];
- Oświadczenie wnioskodawcy, że osoba niepełnosprawna nie została umieszczona w domu pomocy społecznej, zakładzie opiekuńczo-leczniczym, zakładzie pielęgnacyjno–opiekuńczym, placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, o której mowa w przepisach o pomocy społecznej, zakładzie karnym, zakładzie poprawczym, areszcie śledczym albo schronisku dla nieletnich. [Złożenie oświadczenia konieczne w celu złożenia wniosku];
- Oświadczenie o zatrudnieniu na okres nie krótszy niż 12 miesięcy, które rozpoczęło się, co najmniej na sześć miesięcy przed złożeniem wniosku albo o prowadzeniu działalności gospodarczej, co najmniej na sześć miesięcy przed złożeniem wniosku – dotyczy beneficjentów powyżej 65 roku życia, czynnych zawodowo. [Oświadczenie opcjonalne – złożenie oświadczenia nie jest wymagane w celu złożenia wniosku. Oświadczenie widoczne jedynie dla osób których wiek na dzień składania wniosku to 65 lat lub więcej];
- Oświadczenie o liczbie osób niepełnosprawnych spełniających warunki udziału w programie we wspólnym gospodarstwie domowym. [Oświadczenie opcjonalne – złożenie oświadczenia nie jest wymagane w celu złożenia wniosku; Oświadczenia nie składają osoby, w których gospodarstwie domowym nie ma innych osób spełniających warunki udziału w programie. Oświadczenie może być złożone przez osoby, w których gospodarstwach domowych są inne osoby spełniające warunki udziału w programie. Złożenie oświadczenia skutkuje koniecznością dostosowania samochodu umożliwiającą jednoczesną podróż liczbie osób wskazanych w tym oświadczeniu]. Złożenie oświadczenia nie zwiększa możliwej do uzyskania kwoty dofinansowania, ale skutkuje przyznaniem dodatkowego punktu.
Masz pytanie dotyczące programu „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Mobilność osób z niepełnosprawnością? Więcej informacji o programie udzielają pracownicy Oddziałów PFRON.
Zadzwoń do Oddziału PFRON, który realizuje program w Twoim województwie: Oddziały PFRON
Informacje pochodzą ze strony https://www.pfron.org.pl
- Niepelnosprawnosci
- Procedura Udzielania wsparcia edukacyjnego dla osób z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami zdrowotnymi odbywających kształcenie w Menedżerskiej Akademii Nauk Stosowanych w Warszawie
- Regulamin biura ds. bytowych studentów i osób z niepełnosprawnościami Menedżerskiej Akademii Nauk Stosowanych w Warszawie
- Wniosek o zapewnienie asystenta
- Załącznik nr. 1a - Wniosek o udzielenie wsparcia studentom z niepełnosprawnościami lub ograniczeniami zdrowotnymi odbywających kształcenie w Menedżerskiej Akademii Nauk Stosowanych w Warszawie
- Załącznik nr. 2a - Oświadczenie o ochronie praw autorskich i wykorzystaniu zarejestrowanych materiałów wyłącznie na użytek prywatny