W dniu 3 czerwca 2025 roku w siedzibie Menedżerskiej Akademii Nauk Stosowanych w Warszawie odbyła się międzynarodowa konferencja naukowa pod hasłem „Multikulturowość uczelni wyższych publicznych i niepublicznych w erze cyfrowej”.
Wydarzenie było częścią realizacji projektu badawczego dofinansowanego w ramach programu „Nauka dla Społeczeństwa II”. Wydarzenie zgromadziło naukowców, dydaktyków, ekspertów oraz studentów z Polski i z zagranicy, zainteresowanych problematyką wielokulturowości i cyfrowej transformacji szkolnictwa wyższego. Spotkanie miało charakter hybrydowy. Konferencję otworzył prof. dr hab. inż. dr h.c. Zbigniew Ciekanowski, przewodniczący Komitetu Naukowego konferencji, który podkreślił znaczenie dialogu międzykulturowego w nowoczesnej edukacji oraz wyzwania, jakie stawia przed uczelniami rozwój cyfrowych form kształcenia. Pan Profesor zwrócił uwagę na rosnącą potrzebę wypracowywania dobrych praktyk w zakresie wspierania różnorodnych kulturowo społeczności akademickich. Następnie głos zabrał Jego Magnificencja Rektor Menedżerskiej Akademii Nauk Stosowanych w Warszawie prof. dr hab. Stanisław Marciniak, który pokreślił szczególne znaczenie problematyki multikulturowości na uczelniach na całym świecie.
W ramach sesji naukowych uczestnicy mieli okazję wysłuchać licznych referatów, których autorami byli badacze i praktycy reprezentujący zarówno polskie, jak i zagraniczne ośrodki akademickie. Szczególne zainteresowanie wzbudziły wystąpienia naukowców z Ukrainy, którzy podzielili się doświadczeniami swoich uczelni funkcjonujących w warunkach wojny oraz refleksjami nad potrzebami studentów w kryzysie migracyjnym.
Tematyka wystąpień skupiała się przede wszystkim na zagadnieniach związanych z rozwojem kompetencji międzykulturowych wśród kadry akademickiej i studentów, metodami skutecznej integracji studentów zagranicznych w środowisku uczelni wyższej, a także roli, jaką odgrywa e-learning i cyfrowe narzędzia edukacyjne w kształtowaniu poczucia wspólnoty i przynależności w zróżnicowanych grupach. Nie zabrakło również analiz poświęconych wpływowi globalnych kryzysów – takich jak wojna w Ukrainie – na organizację kształcenia, mobilność akademicką oraz strategie adaptacyjne studentów przybywających z terenów objętych konfliktem. Wystąpienia te nie tylko dostarczyły cennych danych i obserwacji empirycznych, ale również pokazały, jak ważna jest elastyczność, empatia i otwartość instytucji akademickich wobec wyzwań wielokulturowości i niestabilności geopolitycznej.
Prezentowane podczas konferencji badania, analizy i refleksje uwypukliły konieczność przemyślanego zarządzania różnorodnością na uczelniach oraz wskazały, jak nowe technologie mogą wspierać komunikację w środowiskach wielokulturowych. Dużym zainteresowaniem cieszyły się panele dyskusyjne, podczas których uczestnicy dzielili się swoimi doświadczeniami oraz praktycznymi rozwiązaniami stosowanymi na uczelniach publicznych i niepublicznych.
Konferencja ta nie tylko umożliwiła interdyscyplinarne spojrzenie na problematykę multikulturowości w kontekście cyfrowym, ale także otworzyła przestrzeń do dalszej współpracy międzynarodowej. Zgromadzeni uczestnicy zgodnie podkreślili, że tylko otwartość, empatia i gotowość do zmian mogą zapewnić uczelniom sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie edukacji.