+48 22 59 00 730

Wydział Pedagogiki i Psychologii

VII Międzynarodowa Konferencja Metodologiczna Vitruvian Man W poszukiwaniu metody pt. Jakość życia w teorii, badaniach i analizach

Katedra Pedagogiki MANS w Warszawie zaprasza serdecznie do udziału w VII Międzynarodowej konferencji tematycznej, która odbędzie się 18 maja 2024 roku.  Edycja VII konferencji otrzymuje przymiotnik Konferencja Międzynarodowa. Będzie miała charakter hybrydowy na platformie TEAMS oraz stacjonarnie w siedzibie MANS. Partnerem Konferencji jest Wydział Humanistyczny Akademii Finansów i Biznesu Vistula Filia Akademia im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku oraz Towarzystwo Naukowe Educare w Pułtusku.

Organizatorzy konferencji, planują dyskusję na temat problematyki jakości życia i metod badania tego zagadnienia, które trudno objąć statystycznie, jakościowo z kolei jest ogromnie zróżnicowane i zniuansowane by jednoznacznie do niego się odnieść.   

Problematyka z jaką chcemy się zmierzyć obejmować będzie zróżnicowanie międzypokoleniowe w podejściu do jakości życia, elementy pojęcia jakość życia oraz kwestie metodologiczne badania tej przestrzeni życia indywidualnego i grupowego w zakresie pedagogicznych, psychologicznych oraz kulturowych płaszczyzn zróżnicowania. Organizatorzy konferencji proponują rozważania w różnorodnych formułach tematycznych. To także możliwość przedstawienia „widzenia współczesnego świata” przez młodych pedagogów skupionych wokół Koła Młodych Pedagogów MANS oraz Socjologicznego Koła WSM. Będzie to także oczywiście możliwość wymiany doświadczeń między młodymi adeptami sztuki naukowo – badawczej i doświadczonymi badaczami. 

Cele Konferencji

Przybliżenie bardzo szerokiej problematyki jakości życia jednostek i grup, a także systemu aksjologicznego we współczesnej sytuacji społeczno-politycznej. Jako organizatorzy będziemy chcieli skupić się na nowej sytuacji w przestrzeni społecznej, która obok tragedii pandemii oraz wojny w Ukrainie „przeorganizowała” współczesne pojmowanie jakości życia szczególnie z uwzględnieniem sytuacji granicznych, których doświadczamy coraz więcej w naszej codzienności. Codzienność spowodowała powstanie szerokiego spektrum zróżnicowania i podziałów społecznych oraz dychotomii – także w zakresie międzypokoleniowego pojmowania jakości życia, w tym także celów życiowych jednostek. Istotne w tym kontekście jest wyniesienie doświadczeń i wiedzy na przyszłość.

Konferencja jest elementem cyklicznego projektu metodologicznego realizowanego przez Katedrę Pedagogiki Menedżerskiej Akademii Nauk Stosowanych w Warszawie.

Problematyka konferencji

Jakość życia i jego niuanse, Badania społeczne, pedagogiczne, psychologiczne, antropologiczne w zakresie tematyki jakości życia z uwzględnieniem wzrostu heterogeniczności i multikulturowości społeczeństwa, Systemy wartości i jakość życia, Kształtowanie metod badawczych w zróżnicowanym kulturowo społeczeństwie. Międzynarodowa forma konferencji także wpływa na charakter możliwej debaty o zróżnicowanych podejściu do jakości życia w różnych społeczeństwach, gospodarkach i kulturach. Jako organizatorzy jesteśmy otwarci na nowe kwestie i propozycje uczestników.

Komitet organizacyjny

  • Prof. dr hab. Włodzimierz Rudenko, MANS
  • Dr Roland Dobrzeniecki – Łukasiewicz, MANS
  • Dr Izabela Kust – Dziekan Wydziału pedagogiki i Psychologii MANS
  • Aleksandra  Pędziak Socjologiczne Koło Naukowe
  • Wioletta Gajewska Koło Młodych Pedagogów MENTOR
  • Agata Władzińska Koło Młodych Pedagogów MENTOR
  • Dawid Gajdziński – Socjologiczne Kolo Naukowe MANS
  • Daria Krawczyk – Socjologiczne Kolo Naukowe MANS
  • Aneta Wojciechowicz – Socjologiczne Kolo Naukowe MANS
  • Ihor Sliniavskyi, MANS

Komitet naukowy

  • Prof. dr hab. Włodzimierz Rudenko, MANS
  • Prof. dr hab. Stanisław Dawidziuk MANSProf. dr hab. Zdzisław Sirojć, MANS
  • Prof. dr hab. Maciej Kołodziejski, UMK
  • Dr Anna Kozłowska, SGH
  • Dr Joanna Michalak Dawidziuk MANS
  • Dr Izabella Kust MANS
  • Dr Roland Dobrzeniecki – Łukasiewicz MANS

    ze strony zagranicznych instytucji
  • Prof. dr hab. Ihor Voitovych Państwowy Uniwersytet Humanistyczny w Równem 
  • mgr Svitlana Timofieieva Organizacja Pozarządowa „Ręka wsparcia” Krzywy Róg,  Ukraina.

Program konferencji

9.00 – 9.30    Rozpoczęcie konferencji

Wystąpienie Pani Dziekan MANS w Warszawie – Inauguracja konferencji

Sesja 1

9.45. – 10.00 dr Maria Szymańska –  Uniwersytet Ignatianum w Krakowie – Jakość edukacji w metaforze duchowej podróży w myśli Parker J. Palmera (wystąpienie on line)

10.15-10.30 dr Agnieszka Kaczor Uniwersytet Ignatianum w Krakowie -Jakość życia nauczycieli w Polsce (wystąpienie on line)

10.45-11.00 dr Renata Matusiak – Państwowa Uczelnia Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego w Tarnobrzegu- adiunkt, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tarnobrzegu – Jakość życia adolescentów z objawami lub diagnozą depresji a pomoc psychologiczno-pedagogiczna.

11.00.11.15 dr Aleksandra Chmielewska – Uniwersytet warszawski  – Budowanie wiedzy o zachowaniach widzów TV na podstawie danych badawczych i pomiarowych (na żywo)

11.15.11.30 Prof. dr hab. Volodymir Rudenko – Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie – Państwowy Uniwersytet Humanistyczny w Równem – “SPSS w badaniach nauk socjalnych”.

11.30 – 12.00 – Przerwa

Sesia II

12.00- 12.15. 00 – Wystąpienie Dziekan Izabella Kust (gość)

12.15 – 12.30  Prof. dr hab. Ihor Wojtowycz – Państwowy Uniwersytet Humanistyczny w Równem – Stworzenie systemu oceny wyników działalności zawodowej nauczycieli ukraińskich uniwersytetów

12.30-12.45 dr Krzysztof Wereszczyński – Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie – Życiodajność edukacji” a dobrostan ucznia na etapie kształcenia wczesnoszkolnego.

12.45 – 13.00 –  Dr Patrycjusz Matwiejczuk – Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie, Mgr Maria Drabik, Młodsza Specjalistka ds. Personalnych, Linde Material Handling Polska – Efektywne funkcjonowanie zawodowe i temperament pracowników korporacji: specjaliści a kadra zarządzająca

13.00 – 13.15 – mgr Svitlana Timofieieva – Organizacja Pozarządowa „Ręka wsparcia” Krzywy Róg,  Ukraina – Życie w umowach niepewności. Ukraina w czasach wojny. 

13.15 – 13.30 – Ihor Sliniavskyi – Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie – Reakcja człowieka na nagle zmiany życiowe na przykładzie X-tream management.

13.30 – 13.45 – Kuptsova Anhelina – Uniwersytet Narodowy Politechnika Lwowska – Programy terapeutyczne wspierania zdrowia psychicznego w warunkach wojny.

14.00 – 15.00   Koło Młodych Pedagogów MENTOR – prowadzenie Dr Izabela Kust

„Uczeń zdolny i jego wrogowie” – jak (nie)zmarnować talentu ucznia?

Problematyka naszych wystąpień dotyczy ucznia zdolnego, o którym niewiele mówi się
w codzienności szkolnej/rzeczywistości pedagogicznej. Zatem zapraszamy do dyskusji i próby omówienia problemu:

Sprzymierzeńcy czy wrogowie? – zdolny przedszkolak/ zdolny uczeń w edukacji wczesnoszkolnej

Jak definiować ucznia zdolnego, jak zauważyć, jak wspierać i jakimi metodami pracować?

  1. Uczeń zdolny, czyli kto? – dr Izabella Kust, opiekun Koła
  2. Krystyna Mucha, Dyrektor Wydziału Kształcenia Ogólnego , Kuratorium Oświaty w Warszawie, Czy i w jaki sposób polski system oświatowy wspiera ucznia zdolnego? Dlaczego uczeń zdolny jest ważny w systemie oświaty?

Sprzymierzeńcy czy wrogowie? – zdolny przedszkolak/zdolny uczeń w edukacji wczesnoszkolnej

  1. Maria Błażejczyk, Sukces ucznia czy sukces nauczyciela? – identyfikacja ucznia zdolnego w edukacji wczesnoszkolnej
  1. Marta Śladewska, Rada rodziców jako wsparcie w procesie wychowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej
  1. Patrycja Mianowicz, Rodzicielska troska w motywowaniu uczniów edukacji wczesnoszkolnej do rozwoju [czyta Eliza Iskra]

 

Jak wspomagać rozwój uzdolnień przedszkolaka/ucznia edukacji wczesnoszkolnej
w Muzeum Narodowym w Warszawie?

 [https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/zbiory/446561]

Realizowana problematyka jest wynikiem m.in. lekcji muzealnej w  Muzeum Narodowym w Warszawie w dniu  9 marca 2024 r. Lekcja muzealna rozbudza zainteresowania, inspiruje do działania. Realizacja treści na podstawie zbiorów muzealnych zainspirowała do  ciekawych wystąpień, pobudziła do refleksji o uczniu zdolnym, metodach pracy nauczyciela i formach spędzania czasu wolnego przez rodziców z dziećmi. Rodzice od najmłodszych lat rozbudzają zainteresowania u dzieci. Warto zainteresować tą formą kultury wysokiej.

Obcowanie ze sztuką, kulturą wysoką jest inspiracją do pracy własnej,
do samokształcenia, dążeniem do perfekcjonizmu, do mistrzostwa  w zawodzie. Profesjonalny/twórczy nauczyciel jest/staje się dla ucznia wzorem do naśladowania. Stąd też warto dążyć do perfekcji. 

  1. Agnieszka Buchalska Sztuka i kultura – tacy sami a jednak inni na podstawie obrazu Aleksandra Gierymskiego Opera paryska w nocy 
  2. Alicja Buchalska  Łączy nas muzyka na podstawie obrazu Caravaggia Lutnista
  3. Martyna Bogusz, Świat lalkowych przyjaciół: Poznajemy różnorodność kultur przez zabawę na podstawie obrazu Tadeusza Makowskiego Maskarada
  4. Julia Tustanowska, Kolorowe Indie, na podstawie miniatury przedstawiającej Spotkanie przy studni,  Indie, XVIII w.
  5. Patrycja Mianowicz, Owoce egzotyczne i krajowe na podstawie obrazu Jana Matejki Martwa natura, owoce

 

15.00 Dyskusja / Zakończenie Konferencji